Gezond eten tijdens de feestdagen? Dat is dubbel feest!

Gezond eten tijdens de feestdagen? Dat is dubbel feest!

De feestdagen... dat zijn dagen van rijkelijk gevulde feesttafels, bezoekjes aan familie en vrienden en gezelligheid! Kies voor een heerlijk feestmaal dat bovendien ook nog eens gezond is. Zo wordt het dubbel feest! Of je nu kok van dienst bent tijdens de feestdagen of enkel je voeten onder tafel moet schuiven, wij serveren gezonde feesttips voor iedereen.

Tijd om te feesten

De feestdagen dienen niet alleen om te eten en te drinken maar ook om gezellig te keuvelen en plezier te maken. Hou het relaxed, eet langzaam, geniet van elk gerecht en stop met eten als je voldaan bent. Neem je tijd om te genieten van kwaliteit en ga bewust om met kwantiteit. Waak over je porties en schep niet onbewust bij.

Tip voor de kok:

Een meergangenmenu gepland? Kies dan voor veel groenten en overdrijf niet met de porties. Zo hoef je nadien ook niet te veel overschotjes weg te gooien.

Een frisse start met gezonde feesthapjes

Partysnacks bevatten het woord party en dat is precies wat we willen doen tijdens de feestdagen. Combineer chips, gefrituurde snacks en borrelnootjes met voldoende lichte en gezonde feesthapjes. Je kan deze aperitiefhapjes in een handomdraai zelf maken. Maar we lijsten voor jou nog even de belangrijkste principes van een gezonde starter op:

  • Kies een goede basis. Je kan gaan voor groenten, peulvruchten, vis, mager vlees of een eitje.
  • Geef sausjes een frisse bijrol. Vervang mayonaise eens door yoghurt of plattekaas of kies voor een combinatie van yoghurt met mayonaise.
  • Zorg voor een krokante toets met gebakken noten of zaden.
  • Breng op smaak met verse kruiden.

Tip voor het feestbeest:

Gezonde feesthapjes à volonté? Hoe lekker en gezond deze hapjes ook mogen zijn, à volonté is geen goed idee. Verschijnen de hapjes aan de lopende band? Sla dan gerust eens een rondje over.

Gezonde feestgerechten bevatten groenten in de hoofdrol

Hoe meer groenten, hoe meer feest. Creëer lekkere én gezonde feestgerechten met verse ingrediënten. Geef groenten de hoofdrol en kies bij voorkeur wintergroenten zoals champignons, knolselder, witloof, pompoen, pastinaak, wortel of spruitjes. Verwerk ze op creatieve wijze in je feestmenu. Als bijgerecht in de vorm van frietjes of puree, in een heerlijke groentesoep, ovenschotel, salade of als spread bij de aperitief. 

Tip voor het feestbeest:

Schep je graag nog eens bij? Hou het licht en neem in de eerste plaats een extra portie groenten.

Een stukje vlees of vis passen in een gezond feestmenu

Een stukje vis of mager vlees of gevogelte passen prima in een licht en gezond feestmenu. Ze bieden ontzettend veel mogelijkheden en je kan ze goed combineren met groenten, kruiden en specerijen. Om de keuze voor jullie wat gemakkelijker te maken, zetten wij alvast onze feesttoppers voor jullie op een rijtje:

  • Wie aan feest denkt, denkt aan een mals, sappig en licht stukje vlees. Konijn kan je braden, bakken, stoven, wokken of misschien zelfs op de (winter)BBQ leggen. Onze favoriet? Het stoofpotje!
  • Combineer een mager stukje rundvlees zoals steak of rosbief met een ruime portie wintergroenten. Voor een extra feestelijke toets voeg je krokante nootjes toe. 
  • Ook varkensvlees heeft heel wat magere kantjes. Een varkensgebraad of varkenshaasje is erg feestelijk.
  • Wat is er feestelijker dan een gevulde kip? Deze klassieker wordt nooit saai want je kan eindeloos variëren op basis van de vulling. Een vulling op basis van geitenkaas of liever eentje met een tomatentoets? Kip is relatief mager vlees, maar wil je extra licht gaan? Kies dan voor de kippendelen zonder vel.
  • Het is altijd een beetje feest met vis op je bord. Zowel magere als vette vis horen in een gezond feestgerecht. Stoom, gril of bak de vis en laat je inspireren door deze overheerlijke visgerechten. Ga je voor gepaneerde of gefrituurde vis? Tel dan wat extra calorieën want het paneermeel slorpt het vet op!

Voor wie geen vlees of vis eet, kan een feestelijke eitje of wat party peulvruchten op het menu zetten!

Tip voor de kok én het feestbeest:

Ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Kies voor een kleine portie vlees of vis en verdoezel de pure smaak niet met allerhande romige sauzen.

Geen feest zonder aardappelen

Het feestvarken bij uitstek, dat is toch wel de aardappel in al zijn variaties. Er bestaat geen feestgerecht waar de aardappel niet bij past. De aardappel in al zijn glorie? Kies voor gezonde aardappelwedges, gewokte of gegrilde aardappelschijfjes, gepoft in de oven of in een puree gecombineerd met wintergroenten.

Tip voor de kok:

Vermijd zware aardappelbereidingen zoals aardappelgratin, frieten en kroketten. Je kan volle room vervangen door lichte room en magere kazen kiezen boven vette kaassoorten.

De oven of de grill, jouw beste vriend voor gezonde feestdagen

Wil je een lekkere pure maaltijd bereiden? Kies er dan voor om je gerechten te grillen, stomen of in de oven te bereiden. 

Tip voor de kok:

Maak een gezonde mix tussen bereidingswijzen met en zonder vetstof. Bak je vlees in de pan, serveer er dan gegrilde groentjes bij. Een stukje vis de oven kan je perfect combineren met gestoofde of gewokte groentjes.

Zonder alcohol geen feest? Wacht tot je deze tips leest!

Alcoholische aperitieven mogen zeker, maar het hoeft niet. Een alcoholisch aperitief scherpt wel de honger aan. Zorg ervoor dat je alcoholische dranken afwisselt met voldoende water. Copieuze cocktails bevatten vaak veel suiker.

Voorzie naast alcoholische dranken ook originele niet-alcoholische dranken. Binnen het alcoholvrije aanbod is er veel meer mogelijk dan alleen maar water of sinaasappelsap. Denk maar aan deze originele mocktails.

Tip voor het feestbeest:

Geniet met mate. Gebruik voor de aperitief of alcoholische dranken kleinere glazen. Schenk pas bij als het glas leeg is.

Creatieve combinaties met fruit als dessert

Honger hebben we niet meer, maar een zoete afsluiter kan iedereen bekoren! Ja hoor, chocolade bij het dessert is toegestaan maar voorzie ook lichte combinaties met fruit. Een gezonde en lichte twist aan het dessert geven, doe je zo:

  • Zoet: fruit maakt het dessert natuurlijk zoet. Die suikerpot hebben we dus niet meer nodig.
  • Roomdessert: kies in de eerste plaats één bolletjes ijs in plaats van een rijkelijke coupe. Je kan ook roomijs vervangen door zelfgemaakte frozen yoghurt of sorbet.
  • Kaasdessert: wissel mascarpone in voor ricotta of plattekaas.

Tip voor het feestbeest:

Serveer naast een zoete zonde ook een heerlijke fruitsalade. Deze kan je op voorhand klaarmaken en bevat veel vitaminen. Een ideale afsluiter dus.

Tip

Voor alles wat lekker is om in deze recepten te gebruiken, vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Of koop je ingrediënten recht van bij de boer. Ook met traditionale streekproducten kan je de lekkerste feestgerechten maken.

Een portie beweging!

Las naast de vele tafelmomenten ook voldoende actieve bezigheden in. Maak samen met familie of vrienden een wandeling of een fietstocht. Schakel na een dag met een feestmaal een meer sobere dag in waarop je normaal eet, wat extra beweegt en alcohol links laat liggen. Sla geen maaltijden over of ga de dag nadien niet extreem weinig eten. Zo blijft je lichaam in balans en komen er minder makkelijk kilo’s bij.

Ga je een van onze recepten klaarmaken of heb je nog tips? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons. Ook smakelijke foto’s zijn méér dan welkom!

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.