Gevulde spaghettipompoen met gehakt en champignons

Groenten in de oven: tips voor groentjes én gevorderden

Het smaakt in elk seizoen, is snel klaar, het vraagt niet veel werk en je kan er eindeloos mee combineren: geen wonder dat groenten in de oven helemaal hot zijn! Lees hieronder op welke verschillende manieren je groenten in de oven kan klaarmaken en welke groenten je hiervoor kan gebruiken.

Wat zijn de lekkerste groenten voor in de oven?

In principe kan je bijna alle groenten die je lekker vindt in de oven klaarmaken. Echte toppers zijn onder andere witloof, pompoen, aubergine, paprika, prei en courgette. Alleen bladgroenten/slasoorten vallen uit de boot.

Wil je trouwens dat jouw groenten in de oven echt bomvol smaak zitten? Ga dan voor seizoensgroenten van bij ons. Bekijk onze kalender met seizoensgroenten om elke maand de lekkerste groentjes te kiezen!

Groentefrietjes met kruidige gehaktballetjes en basilicummayonaise

Knapperige tips voor geroosterde of gegrilde groenten

  • Om groenten in de oven te roosteren heb je genoeg vetstof nodig, ongeveer 1 el olie per 500 g groenten. Doe alles samen in een diepvrieszakje of een afsluitbare saladekom en schud goed door elkaar zodat alle groenten een laagje olie krijgen. Of doe de groenten in de ovenschaal, giet er wat olie over en meng de groenten door elkaar.
  • Snijd alle groenten in stukken die ongeveer even groot zijn. Zo garen ze gelijkmatig.
  • Schep de groenten in de oven een keertje om tijdens het bakken, zodat ze langs elke kant roosteren.
  • Laat de oven heet genoeg worden, zo’n 200 à 250° C. Op een lagere temperatuur krijgen de groenten niet die typische geroosterde smaak.
  • Gebruik een grote ovenschaal of bakplaat zodat de groenten niet te dicht bij elkaar liggen. Anders verdampt het vocht moeilijker en krijg je eerder gestoomde dan gegrilde groenten.

Groenten in de oven stomen als papillot: je doet het zo

  • Gebruik bakpapier of aluminiumfolie om een papillot te maken. Draai de matte kant naar onder en leg de groenten op het blinkende deel.
  • Ook hier is het belangrijk om de groenten in gelijke stukken te snijden zodat ze gelijkmatig gaar worden.
  • Vouw de randen van de papillot goed dicht zodat er geen stoom kan ontsnappen.
  • Vetstof is niet nodig in een papillot, maar je kan wel extra smaakmakers toevoegen. Denk aan (verse) kruiden, citroensap, gesnipperde look...
  • Stomen is een gezonde manier om groenten in de oven te bereiden. Er wordt immers geen vet gebruikt en vitaminen en mineralen blijven beter behouden. Meer tips om gezond groenten klaar te maken
Zuiderse vispapillot met krieltjes en pieterman

Tip: koken met bio- of hoeveproducten?

Van alle ingrediënten die in deze recepten gebruikt worden, kan je in de winkel ook heerlijke bioversies vinden. Koop je jouw groenten liever rechtstreeks bij de boer? Dat kan! Bekijk hier alle hoeveverkooppunten in je buurt.

Lekker gezond, die groenten in de oven

Groenten in de oven, die lust iedereen! Het is dan ook de perfecte manier om meer groenten binnen te krijgen. Wil je nog extra tips om meer groenten te eten? En vergeet niet om jouw recepten, tips en foto’s met ons te delen via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons!

Wil je helemaal up-to-date blijven van onze smakelijke ideeën? Check dan regelmatig onze YouTube- en Pinterest-account of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.