De lekkerste vegetarische gerechten voor een gevarieerd menu

De lekkerste vegetarische gerechten voor een gevarieerd menu

Om je lichaam alle voedingsstoffen te geven die het nodig heeft, is het belangrijk om evenwichtig en gevarieerd te eten. Ben je vegetariër, flexitariër of wil je gewoon eens een vegetarische maaltijd op tafel toveren? Dan ben je hier aan het juiste adres! Met ons ruime aanbod aan vegetarische gerechten kan je afwisseling in je menu brengen. 

Ga voor lokale seizoensgroenten in je vegetarische recepten

Een gezond bord is kleurrijk en bestaat voor de helft uit groenten. En als je dan nog eens kiest voor seizoensgebonden en lokale groenten, zit je helemaal goed. Het brengt niet alleen variatie in de groenterayon, het is ook een duurzamere optie. Een win-winsituatie dus! Heb je geen idee welke groenten bij welk seizoen passen? Bekijk dan zeker onze seizoenskalender.

Groenten van bij ons

Tips om vegetarisch te koken

Gezond eten zonder vlees of vis, het kan. Kook je vaker zonder vlees of vis, let er dan wel op dat je de belangrijke voedingsstoffen die een stukje vlees of vis aanbrengt elders haalt. Deze tips kunnen helpen:

  • Vergeet je dagelijkse zuivelbron niet. Melk en melkproducten zoals melk, yoghurt en kaas brengen heel wat belangrijke voedingsstoffen aan waaronder ook eiwitten en vitamine B12, voedingsstoffen die je ook in vlees of vis vindt. Pas op: zuivel is op zich geen volwaardige vleesvervanger want zuivel bevat geen ijzer. Gewoon wat extra kaas bij de maaltijd volstaat dus niet om systematisch vlees te vervangen.
  • Zet eens een eitje op het menu. Een ei is rijk aan eiwitten van de beste kwaliteit: het bevat alle essentiële aminozuren in een goede verhouding.
  • Combineer verschillende volkoren graanproducten, noten en peulvruchten binnen één maaltijd of verspreid doorheen de dag. Kies zoveel mogelijk verschillende variaties om een breed gamma aan voedingsstoffen binnen te krijgen.
  • Kook met extra aandacht voor ijzer. Ga voor volkoren granen en volkorenbrood, strooi eens wat walnoten op je salade of ga voor een heerlijke winterse portie schorseneren. Met deze tips over ijzer wordt je weer wat wijzer. Of check onze algemene tips om meer plantaardig te eten.

Tip

Voor alles wat lekker is om in onze gerechten te gebruiken vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij graag rechtstreeks bij een boer in jouw buurt? Rechtvanbijdeboer.be bundelt de verschillende verkooppunten van hoevewinkels, automaten tot voedselteams.

Heb jij trouwens vegetarische lievelingsgerechten die je graag met ons wil delen? Hou je dan zeker niet in en post jouw foto’s en recepten op Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons. Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief!