Pompoensoep

5 tips om soep lekker én gezond te maken

Soep smaakt altijd. Het mooie aan soep is dat je volop ingrediënten kan combineren en bovendien is het een gezonde voltreffer. Met deze 5 tips geef je soep een extra gezonde toets.

Gebruik véél groenten

Een gezonde groentesoep bevat minstens 400 g groenten per liter soep. Wist je dat je met zo’n kom groentesoep ongeveer een vierde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten inneemt?  

Bovendien is soep een handig hulpmiddel om kinderen groenten te leren eten. Minder geliefde groenten zoals selder of witloof kunnen makkelijk ongemerkt door de soep worden gemixt. Zo raken kinderen geleidelijk aan vertrouwd met de smaak en zullen ze deze groenten uiteindelijk wel lekker vinden.

Breng op smaak met kruiden

Breng soep op smaak met kruiden zoals tijm, rozemarijn, komijn, paprika of zwarte peper. Een bouillonblokje als smaakmaker kan, maar gebruik bij voorkeur niet meer dan 1 blokje per liter soep. En oh ja, maak je zelf bouillon? Schep dan het vet van de afgekoelde bouillon vooraleer je de andere soepingrediënten toevoegt.

Soep met of zonder stukjes?

Wanneer je groenten mixt, wordt de vezelstructuur lichtjes aangetast. Wissel daarom gemixte soep eens af met soep met groentestukjes.

Bloemkoolsoep van geroosterde bloemkool

Met soep is er variatie troef

Gezond eten betekent ook voldoende variatie in je voeding brengen. Kies voor groenten van het seizoen en wissel af tussen verschillende groentesoorten. Maak verschillende groentecombinaties. Combineer wortel bijvoorbeeld de ene keer met pastinaak, de andere keer met paprika. Of met pompoen of prei.

Zo verrijk je soep slim

Soep wordt soms verrijkt met ingrediënten zoals noten, kaas, (kokos)room, deegwaren zoals pastaletters of noedels, vlees of vis. Deze tips kunnen helpen om soep op een slimme manier te verrijken.

  • Zorg ervoor dat de groente het hoofdingrediënt blijft.
  • Een kleine portie kaas of een scheutje room kan, maar overdrijf er niet mee. Kies bij voorkeur voor magere kaas of light room of vervang room door yoghurt natuur.
  • Ga je voor een maaltijdsoep, dan kunnen aardappelen of deegwaren als koolhydraatbron worden toegevoegd. Stukjes vlees, vis, een eitje of peulvruchten kan je toevoegen als eiwitbron.
  • Eet je soep als voorgerecht of als tussendoortje, dan zijn zulke extraatjes overbodig. Zo hou je de soep lijnvriendelijk. Soep als tussendoortje kan je eventueel wel combineren met een volkoren beschuit of boterham.

Soep is de ideale restjesverwerker

Gezonde groentesoep draagt niet alleen bij tot een gezond voedingspatroon maar ook tot een duurzamer voedingspatroon. Soep is ideaal om restjes in te verwerken. Zo belandt er minder voedsel in de vuilnisbak en voorkom je voedselverspilling.

Tip: koken met hoeve- of bioproducten?

Van alle ingrediënten die in de bovenstaande recepten gebruikt worden, vind je in de winkel lekkere bioversies. Of koop je liever rechtstreeks bij de boer? Ook dat kan. Bekijk hier alle hoeveverkooppunten in je buurt.

Heb jij een van onze soeprecepten uitgeprobeerd? Of ken je zelf nog een lekker recept dat je graag met ons wilt delen? Laat het zeker weten via FacebookInstagram of Twitter met #lekkervanbijons! Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.