Snelle hutsepot met aardappelen

Waarom aardappelen géén dikmakers zijn

De een zegt van wel, de ander van niet. Weet jij nog wie of wat je moet geloven? We helderen graag enkele zaken op zodat je vanaf nu altijd een antwoord klaar hebt bij de zoveelste discussie in je vriendengroep of familie over de vraag of aardappelen nu dikmakers zijn of niet.

Geen enkel voedingsmiddel maakt dik

Net zoals er geen enkel voedingsmiddel gezond of ongezond, goed of slecht is, maakt ook geen enkel voedingsmiddel op zich dik of dun. Wanneer je systematisch meer eet en drinkt dan je lichaam nodig heeft, kom je aan in gewicht. Het zijn voornamelijk ongezonde eetgewoonten, een zittende leefstijl en te weinig lichaamsbeweging die bijdragen tot die kilootjes te veel. Wie gewicht wil verliezen, focust zich dus best op de totale eet- en leefstijl in plaats van op één voedingsmiddel.

Dus ook de aardappel niet

Maken aardappelen dik? Het antwoord is volmondig ‘nee’. En dat kan je met cijfers staven. 

Alle calorieën op een rij

Een normale portie gekookte aardappelen - dat is ongeveer 200 gram of 4 middelgrote aardappelen ter grootte van een kippenei - brengt slechts 140 kilocalorieën aan. Met 200 gram gekookte rijst of deegwaren zit je snel aan 260 kilocalorieën. Neem je pasta als hoofdgerecht, dan gaat het vaak al over een portie van 300 gram gekookte deegwaren per persoon, goed voor ongeveer 400 kilocalorieën.

En friet met mayonaise?

Heb je een zwak voor friet met véél mayo? Schep je doorgaans meer saus op dan goed voor je is? En werk je je puree telkens af met een extra klontje boter of een scheutje room? Ja, dergelijke verwennerijen kunnen de calorieteller wel snel doen oplopen. Maar dat is dus niet de schuld van de aardappel. Aardappelen kunnen prima op een gezonde manier worden klaargemaakt: van snel in de microgolfoven en gezond gestoomd tot makkelijk gewokt en krokant in de oven.

Combineer met veel groenten en geniet

Aardappelen laten zich makkelijk combineren met diverse groenten. Zowel qua smaak als qua kleur. Combineer ook steeds met véél groenten en ga voor een gezonde bordindeling:

  • Een kwart van je bord gevuld met aardappelen? Check!
  • Een kwart gevuld met vlees, vis, ei of peulvruchten? Check!
  • Vul de rest van je bord met groenten!

Denk ook eens aan een lekkere stoemp (grof of fijn gestampt). Qua verhouding kies je best voor een derde aardappelen en twee derde groenten. Ideaal ook om kinderen vertrouwd te maken met verschillende groenten.

Tip: koken met hoeve- of bioproducten

Voor alles wat lekker is om in onze recepten te gebruiken, vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij liever recht van bij de boer? Vind hier alle verkooppunten bij jou in de buurt.

Hoe eet jij aardappelen het liefst? Laat het ons weten via Facebook, Instagram of Twitter en post een foto met #lekkervanbijons.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons op YouTube of Pinterest.

Instagram @lekkervanbijons

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.