Zo stel je een gezonde brooddoos samen voor je kids

Zo stel je een gezonde brooddoos samen voor je kids

Het nieuwe schooljaar is aangebroken. Ideaal om nieuwe goede gewoonten aan te leren. En daar hoort ook een gezonde brooddoos bij. Een gezonde brooddoos maken is helemaal niet moeilijk en het geeft je kinderen volop energie om flink te leren en voluit te spelen. 

Goede broodkeuze in de brooddoos

Kies bruin of volkoren brood. Dit levert goede voedingsstoffen zoals voedingsvezels en je kids krijgen er minder snel honger van. 

Kies beleg verstandig

Kies magere kaassoorten zoals plattekaas of lightkazen. Geef eventueel extra pit met verse kruiden zoals bieslook of peterselie. Wissel eens af met magere vleessoorten zoals kippenfilet of gekookte ham. Vul ook aan met gegrilde groenten zoals courgette, aubergine en paprika: heerlijk op een boterham! Vergeet zelfgemaakte hummus niet en wissel eens af met een eitje of een omelet. De verschillende soorten beleg en groenten brengen elk andere voedingsstoffen aan. Door voldoende te variëren krijgen je kids alle voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben om fit naar school te gaan.

Alles met mate

Overdrijf niet bij het vullen van de lunchbox van je kinderen. Beleg boterhammen niet dubbel maar per twee snedes. Beperk het gebruik van confituur, choco of speculoospasta. Deze leveren veel suiker en/of vet aan.

Kleur en volume

Groenten geven extra smaak, kleur en volume aan de broodmaaltijd en de keuze is groot. Denk aan geraspte wortel, schijfjes komkommer of radijs, reepjes paprika en kerstomaatjes. Sla tussen de boterham maakt het geheel fris en knapperig. Je kan ook spiesjes van groenten met een heerlijk dipsausje maken. Of gebruik uitsteek- of cupcakevormpjes om rauwkost op een leuke manier te presenteren. Het oog wil ook wat!

Zin in zoet?

Ook fruit biedt extra kleur, smaak én gezondheidsvoordelen voor de lunchbox. Voeg dus gerust schijfjes aardbei toe aan die boterham met plattekaas. Of wat dacht je van gestoofde appel of peer met kaneel op de boterham? Zeker het proberen waard. 

Gezond dessert

Een melkdessert met ongezoete yoghurt of een glas melk past perfect bij een gezonde lunchbox. Een melkproduct, een stuk fruit of verse fruitsla in een goed afgesloten potje zijn trouwens ook prima als gezond tussendoortje. Is jouw kleine (b)engel en fruit een hindernissenparcours? Verpak het fruit dan op een originele manier of smokkel stukjes fruit in het dessert. Wat dacht je van fruitspiesjes of appelmuffins met appelchips

Een gezonde brooddoos maken

Ontdek recepten voor de brooddoos met veel variatie en ongelimiteerd lunchplezier. Check ook onze tips voor gezonde dranken op school.

Gezonde voeding is een gewoonte. Deze slimme tips van Annelies, mama van Elise en Margot, zijn getest en goedgekeurd, maar soms is een extra duwtje in de rug toch nog nodig. Deze methodes om kinderen gezond te leren eten werken altijd.  

Heb jij leuke ideeën voor een gezonde brooddoos op school? Laat het zeker weten via FacebookInstagram of Twitter met #lekkervanbijons 

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.