Salade met peer, venkel, blauwe kaas

Is fruit eten bij de maaltijd een goed idee?

Volgens de algemene voedingsaanbevelingen eet je best 2 stukken of 250 g fruit per dag. Er zijn voldoende momenten tijdens de dag waarop je fruit kan inschakelen: bij het ontbijt, als tussendoortje, bij de lunch of bij het avondmaal. Toch gaan er heel wat theorieën rond over wanneer je nu best wel of niet fruit eet. We helderen enkele zaken op en tonen je waarom fruit eten niet alleen als tussendoortje maar ook bij de maaltijd een goed idee is.

Theorieën over fruit eten bij de maaltijd

Sommigen raden fruit af bij de maaltijd omdat dit verteringsproblemen zou geven. Zij beroepen zich op het idee dat de vertering van andere ingrediënten die van de fruit in de weg zou staan. Onderzoek leert dat deze theorie gebaseerd is op foute interpretaties van de spijsverteringsfysiologie.

Salade van andijvie, appel en geitenkaas

Een andere theorie stelt dat fruit zou gisten (en zelfs rotten) in de darmen. Dat kan afschrikken, maar dat is nochtans een heel natuurlijk proces binnen de spijsvertering. In de dikke darm worden namelijk onverteerde resten of vezels van fruit - maar ook van andere voedingsmiddelen - door de aanwezige darmbacteriën afgebroken en/of omgezet naar nuttige stoffen. Vezels in de voeding dragen bij tot een goede (darm)gezondheid.

Spijsverteringsproblemen kunnen wel ontstaan door een eenzijdige en te vette voeding, stress, ziekte of medicatiegebruik. In dat geval raadpleeg je best de (huis)arts.

Fruit eten bij de maaltijd = makkelijk meer fruit eten

Fruit is een gezond tussendoortje. Dat weten we allemaal. Maar fruit past ook perfect bij onder andere het ontbijt, de lunch en het avondmaal. Van de 3 hoofdmaaltijden een fruitmoment maken is ideaal voor wie zijn stuk fruit als tussendoortje weleens vergeet of voor wie het aantal eetmomenten bewust beperkt tot 3 hoofdmaaltijden per dag. Zo kom je makkelijk(er) aan je dagelijkse portie fruit:

Havermout met appel

Fruit eten bij de maaltijd verbetert de opname van andere voedingsstoffen

Fruit bij de maaltijd nemen kan voordelen bieden, bijvoorbeeld omdat vitamine C in fruit de ijzeropname verbetert. Een middelgrote appel (135 g) en een middelgrote peer (160 g) leveren elk zo’n 4 mg vitamine C. Frambozen leveren per portie van 100 g gemiddeld 25 mg vitamine C. Eenzelfde portie aardbeien levert 50 mg vitamine C. Dat is de helft van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Frambozen en aardbeien zijn voorbeelden van extra vitamine C-rijk fruit.

Ontdek nog meer tips om extra vitamine C toe te voegen aan de maaltijd.

Fruit eten bij de maaltijd is tandvriendelijk

Voor een gezond gebit luidt het advies om niet de hele dag door te eten en het aantal maaltijden te beperken tot 3 hoofdmaaltijden en maximaal 2 tussendoortjes per dag. Kauwen op een hard stuk fruit is goed voor het gebit maar fruit bevat van nature ook fruitsuikers en sommige fruitsoorten, zoals citrusvruchten, bevatten ook zuren die minder tandvriendelijk zijn. Wil je je tanden op tijd en stond voldoende rust gunnen, dan scoort fruit bij of net na de maaltijd beter dan fruit als tussendoortje. Fruit als tussendoortje scoort uiteraard beter dan zoetigheden als tussendoortje. Zowel in een tandvriendelijke als een gezonde voeding

Voldoende fruit eten is belangrijker dan wanneer fruit eten

Op welk moment van de dag je best fruit eet, maakt niet zoveel uit. Het is vooral van belang dat je voldoende fruit eet. Schakel dagelijks minstens twee porties fruit in. Twee porties fruit komen ongeveer overeen met: 1 appel en een handvol frambozen, 1 peer en een handvol braambessen of 2 kleine pruimen en een handvol frambozen. Lees hier nog meer tips om dag in en uit voldoende fruit te eten.

Kies vooral volgens het seizoen en voor fruit van bij ons. Tip: je vindt in de winkel voor bijna alle fruitsoorten een even lekkere bioversie. Op zoek naar adressen waar je kan fruit recht van bij de boer kan kopen? Rechtvanbijdeboer.be bundelt alle verkooppunten in Vlaanderen.

Wat is jouw favoriete fruitmoment? Laat het ons weten via Facebook, op Twitter of via een leuke foto op Instagram met #lekkervanbijons! Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons op YouTube of Pinterest.

Instagram @lekkervanbijons

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.