Salade met ei

3 op een rij: de voedingswaarde van ei, eigeel en wit van ei

Sommigen halen het eigeel eruit, anderen doen niets liever dan er soldaatjes in doppen. Geen van beiden hebben ongelijk, want zowel het eiwit als het eigeel hebben hun kwaliteiten. Voor meer (voedings)waarde combineer je best het eigeel met het wit van ei.

Hoeveel eiwit zit er in een ei?

Met eiwit bedoelen we hier de voedingsstof, niet het wit van ei. Eiwitten zijn belangrijke bouw- en onderhoudsmaterialen voor de spieren en de botten van jong en oud.

Een ei van 60 g bevat ongeveer 7,8 g eiwitten. Dat is zo’n 16% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid eiwitten. De eiwitten in ei zijn van de beste kwaliteit: ze bevatten alle essentiële aminozuren in een goede verhouding.

F-ei-tje! Wist je dat niet alleen het wit van het ei maar ook het eigeel eiwitten aanbrengt? Het wit van één ei (zo’n 38 g) brengt ongeveer 4,0 gram eiwitten aan, de eidooier van één ei (ongeveer 22 g) zo’n 3,8 gram.

Eiwrap met ham en groentjes

Zitten er koolhydraten in een ei?

Eieren staan bekend als hoogwaardige eiwitbronnen. Ze brengen geen koolhydraten of vezels aan. En daar is helemaal niets mis mee. Koolhydraten en vezels haal je uit andere voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, volle graanproducten, aardappelen, peulvruchten en kleine hoeveelheden noten en zaden. Gezond eten betekent gezond combineren (zie de voedingsdriehoek). Zo krijg je voldoende van alle nodige voedingsstoffen binnen.

Hoeveel calorieën bevat een ei?

Een ei (60 g) levert ongeveer 90 kcal. Dat is nog geen 5% van de totaal aanbevolen hoeveelheid calorieën per dag (gemiddeld zo’n 2000 kcal). Dat kan je vergelijken met de calorieën van een dikke snede brood, twee aardappelen (ter grootte van een kippenei), een portie witte vis (100 g) of een sneetje kaas ter grootte van je handpalm.

F-ei-tje! Gezond eten is meer dan alleen calorieën tellen. Het is vooral een kwestie van zoveel en zo vaak mogelijk te kiezen voor nutriëntdense voedingsmiddelen. Zij brengen veel essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezel aan in verhouding tot hun energie-aanbreng.

Is er verschil in calorieën tussen het eiwit en eigeel?

Het eigeel van één ei bevat 78 kcal. Het wit van één ei brengt zo’n 17 kcal aan. Het verschil in calorieën kan worden toegeschreven aan het verschil in vetgehalte. De eidooier van één ei brengt ongeveer 7 g vetten aan. Het wit van een ei brengt zo goed als geen vet aan.

F-ei-tje! Wist je dat twee derden van het vet in de eidooier van het onverzadigde type is en dat de eidooier in functie van het gebruikte kippenvoer een bron kan zijn van omega-3 vetzuren

Caesarsalade

Wat is de voedingswaarde van een ei zonder eigeel?

Het wit van ei is eiwitrijk en een goede bron van vitamine B2 en B12. Het wit van ei is vrij van vetten en cholesterol.

F-ei-tje! Als je enkel het wit van het ei neemt, ga je aan de belangrijke voedingsstoffen die het eigeel aanbrengt voorbij.

Is het eigeel gezond of niet?

Ja, ook het eigeel past prima in een gezonde voeding. Het eigeel is een goede bron van de vitaminen A, D, B2, B12 en foliumzuur en van de mineralen ijzer, zink en selenium. Het eigeel brengt ook zo’n 200 mg cholesterol aan. Cholesterol is een belangrijke bouwstof voor het lichaam. We kunnen niet zonder. Maar te veel cholesterol in het lichaam is schadelijk. Er wordt algemeen aanbevolen om niet meer dan 300 mg cholesterol per dag in te nemen. In een gezonde, gevarieerde voeding is er plaats voor zo’n 6 eieren per week.

F-ei-tje! Wist je dat de cholesterol in eieren maar een beperkte invloed heeft op de bloedcholesterol en dat verzadigde vetzuren en transvetten, die je vooral in vette dierlijke producten, harde plantaardige vetten, vetrijke snacks en zoetigheden vindt, een groter effect hebben op de bloedcholesterol? 

Tip: aan de slag met hoeve- of bioproducten?

Voor alle ingrediënten vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij je ingrediënten graag recht van bij de boer? Van buurderijen, automaten tot hoevewinkels: er is steeds een verkooppunt bij jou in de buurt.

Wat zijn jouw favoriete eigerechten? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram en post een leuke foto met #lekkervanbijons. Blijf op de hoogte van de allerlaatste nieuwtjes en zet ook onze Pinterest- of YouTube-account bij je favorieten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Instagram @lekkervanbijons

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.