Zijn champignons volwaardige vleesvervangers?

Zijn champignons volwaardige vleesvervangers?

Op dagen dat je geen vlees eet, is het belangrijk dat je toch de essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt die je doorgaans uit vlees haalt. Volwaardige vleesvervangers zijn voedingsmiddelen die voldoende eiwitten van goede kwaliteit, ijzer, vitamine B1 en/of B12 aanleveren. Champignons worden vaak ingezet als vleesvervanger. Maar zijn champignons eigenlijk wel volwaardige vleesvervangers?

Zitten er veel eiwitten in champignons?

Champignons worden soms als goede vleesvervanger bestempeld omwille van hun eiwitgehalte. Champignons bevatten ongeveer 2 gram eiwitten per 100 gram. Dat is vergelijkbaar met het eiwitgehalte van broccoli, prinsessenbonen en bloemkool. In vergelijking met andere groenten zoals wortel, komkommer, tomaat of paprika is dat dus bijna dubbel zoveel. Vlees bevat met ongeveer 20 gram eiwitten per 100 gram wel bijna tien keer zoveel eiwitten dan champignons. Een portie champignons (300 gram) brengt dus in vergelijking met een portie vlees (100 gram) amper half zoveel eiwitten aan.

Cloud eggs met gebakken spinazie, tomaat en champignons

Brengen champignons ook vitamine B12 aan?

Vitamine B12 wordt wel eens gezien als moeilijkst vervangbare voedingsstof. Het is een essentiële vitamine voor de vorming van rode bloedcellen en de normale werking van het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Vitamine B12 vind je enkel terug in dierlijke producten zoals schelpdieren, vlees, vis, kaas, melk en eieren. Waar vlees dus een goede bron van vitamine B12 is, zit er geen vitamine B12 in champignons. Champignons zijn wel een goede bron van andere essentiële vitaminen zoals vitamine B2, B3 en foliumzuur.

Zijn champignons een goede bron van ijzer?

Het ijzergehalte in champignons is laag. Met een portie champignons (300 gram) dek je slechts 4 % van de dagelijkse behoefte aan ijzer. Bovendien is het ijzer in een minder goed opneembare vorm aanwezig, net zoals in groenten, graanproducten, peulvruchten, noten en zaden. Alleen champignons kunnen als vleesvervanger de ijzerbehoefte onvoldoende dekken. Maar eet je gevarieerd en evenwichtig en schakel je voldoende ijzerhoudende voedingsmiddelen in, krijgt je lichaam in principe voldoende ijzer binnen.

Conclusie: zijn champignons volwaardige vleesvervangers?

Neen, champignons zijn geen volwaardige vleesvervanger. Een volwaardige vleesvervanger brengt voldoende eiwitten van goede kwaliteit aan. Champignons leveren te weinig eiwitten om een volwaardige vleesvervanger te zijn. Daarnaast is de eiwitkwaliteit in champignons te laag in vergelijking met dierlijke eiwitten. Champignons als vleesvervanger brengen geen vitamine B12 en te weinig ijzer aan. Champignons moeten dus vooral worden gewaardeerd omwille van hun kwaliteiten als groente en niet als volwaardige vleesvervanger.

Ben je op zoek naar een goede vleesvervanger, kies dan eens voor een eitje of vis van bij ons. Ze leveren hoogwaardige eiwitten, ijzer in goed opneembare vorm, vitamine B1 en B12. Eet je geen eieren of vis, dan combineer je best verschillende plantaardige voedingsmiddelen zoals peulvruchten (bv. soja, bonen, kikkererwten, linzen), volkoren graanproducten en noten onderling of met melkproducten.

Wie kiest voor dagen zonder vlees, moet de essentiële voedingsstoffen voldoende uit andere voedingsmiddelen halen. Zorg voor voldoende variatie en evenwicht en maak de juiste combinaties!

Tip: koken met bio- of hoeveproducten?

Voor alles wat lekker is om in deze gerechten te gebruiken vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij graag rechtstreeks bij een hoeve, buurderij of boerenmarkt in jouw buurt? Rechtvanbijdeboer.be bundelt alle verkooppunten.

Probeerde jij een van onze recepten? Of ken je nog een gerecht of tips die je graag met ons wil delen? Laat het dan zeker weten via onze Facebook-pagina, op Twitter of via een leuke foto op Instagram met #lekkervanbijons!

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.