Donuts van appel met zomerfruit

6 gezonde weetjes over zomerfruit van bij ons

Rode bessen, kersen, blauwe bessen, stekelbessen, frambozen, aardbeien... Tijdens de zomer is het aanbod aan fruit kleurrijk, gevarieerd en groot. Waarom is zomerfruit een gezonde keuze en wat kan je er allemaal mee doen?

Zomerfruit, onze darmen worden er blij van

Zomerfruit zoals braambessen, aardbeien, blauwe bes, rode bes en frambozen zijn rijk aan vezels. Vezels dragen bij tot een goede werking van onze darmen. Ze komen onverteerd in de dikke darm terecht waar ze bijvoorbeeld zorgen voor meer of voor een soepelere stoelgang. Een gezonde en gevarieerde voeding, rijk aan vezels, draagt bij tot een goede gezondheid.

Fruitspread van aardbei en framboos met platte kaas

Zomerfruit, een goede bron van vitamine C

Zacht zomerfruit zoals aardbeien, frambozen en stekelbessen of kruisbessen zijn rijk aan vitamine C. Vitamine C draagt bij tot de weerstand en kan de opname van ijzer uit plantaardige bronnen verbeteren. Verrijk gerechten eens met vitamine C-rijk zomerfruit zoals aardbeien, frambozen en stekelbessen. Voeg bijvoorbeeld wat frambozen toe aan jouw favoriete granola of beleg een volkoren boterham met schijfjes aardbei.

Is suiker in zomerfruit ongezond?

Net als ander fruit bevat ook zomerfruit fruitsuikers. De suikers zijn van nature aanwezig samen met veel andere belangrijke voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels. De suikers in fruit zijn met andere woorden goed ‘verpakt’. Het gehalte aan fruitsuikers in zacht zomerfruit varieert van 5 g (bv. aardbei) tot 13 g (bv. kers) per 100 g. Dat is veel lager dan het suikergehalte in chocolade, snoep, koek en gebak. Daarin kan het suikergehalte makkelijk oplopen tot 30 g per 100 g. Die zoete producten kunnen bovendien ook redelijk wat vet bevatten.

Pancakes met blauwe bessen, frambozen & honing

Zomerfruit, superfruit?

Zomerfruit zoals de blauwe bes wordt vaak bestempeld als superfruit. Velen schrijven haar superkrachten toe omdat ze het meeste polyfenolen bevat van alle fruit. Polyfenolen zijn bioactieve stoffen die bescherming zouden bieden tegen hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en alzheimer. Of dat daadwerkelijk zo is, is niet bewezen. Voldoende fruit eten als onderdeel van een gezonde voeding en afwisselen tussen verschillende soorten fruit blijft de beste strategie voor een supergezonde voeding.

Zo ziet een portie zomerfruit van bij ons eruit

De algemene richtlijnen raden aan om zo’n twee porties of stukken fruit per dag te eten. Eén portie of stuk fruit komt ongeveer overeen met tien trosjes rode bessen, dertig kersen, tien aardbeien, een handvol frambozen, blauwe bessen of braambessen (35 stuks).

Geef de voorkeur aan seizoensfruit van bij ons: het past prima in een gezond en milieuverantwoord voedingspatroon. Door te kiezen voor lokaal fruit beperk je je voedselkilometers. Bovendien zijn onze producten zorgvuldig geteeld en streng gecontroleerd. En omdat het fruit niet vroeger moet worden geplukt - omdat het nog een lange reis moet afleggen - is het kraakvers en heeft het meer smaak.

Variëren met zomerfruit

Met zomerfruit kan je eindeloos variëren en experimenteren. En variatie hoort bij een gezonde voeding.

  • Wat dacht je van bessen met havermout of muesli als ontbijt? Of een volkorenboterham met frisse plattekaas en schijfjes aardbei? Jammie!
  • Een handvol kersen of yoghurtsnoepjes met blauwe bessen zijn een heerlijk tussendoortje. Of maak een smoothie van een gemixte frambozen en koude melk.
  • Zijn je kinderen nog geen fruiteters? Meng onbekendere fruitsoorten in een frisse fruitsalade. Zo proeven ze de nieuwe smaken met kleine beetjes tegelijk. Variëren moet je nu eenmaal leren.
  • Geef fris water extra pit met zomerfruit. Voeg schijfjes aardbei, rode bessen of frambozen toe en werk af met verse blaadjes munt of basilicum. Wedden dat je snel aan de aanbevolen liter water per dag komt?
  • Zomerfruit is ten slotte heerlijk als moes, saus of coulis bij tal van desserts. Bij het mixen gaat helaas een deel van de voedingsvezels, vitaminen en mineralen verloren. Vers fruit geniet daarom altijd de voorkeur, maar aan zo’n lekkere bessencoulis kan niemand weerstaan, toch?

Het grote aanbod aan zomerfruit is niet alleen kleurrijk, gevarieerd en makkelijk te verwerken. Het biedt ook heel wat voordelen en hoort bij een gezonde en gevarieerde voeding. Dus proef en geniet van onze fruitige recepten!

Tip: aan de slag met hoeve- of bioproducten

Voor alles wat lekker is om in onze recepten te gebruiken, vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij je ingrediënten graag recht van bij de boer? Van hoevewinkels, automaten tot boerenmarkten: er is steeds een verkooppunt bij jou in de buurt.

Wat is jouw favoriete zomerfruit van bij ons? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram en post een leuke foto of video met #lekkervanbijons.

Blijf op de hoogte van de allerlaatste nieuwtjes en zet ook onze Pinterest- of YouTube-account bij je favorieten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Instagram @lekkervanbijons

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.