Le combat de Fruitopia : le gaspillage alimentaire

Fruitopia: samen met b(r)io tegen voedselverspilling

Wist je dat:

  • 1/3 van ons voedsel wordt verspild.
  • In België 3.600 000 ton voedsel per jaar in de vuilnisemmer belandt.
  • Belgische gezinnen elk jaar tot 300 euro aan voedsel verspillen.
  • Jaarlijks 15 tot 25 kilogram voedsel per persoon wordt weggegooid.

De cijfers zijn duidelijk, er is werk aan de winkel. Gelukkig zijn er meer en meer initiatieven die zich inzetten om het tij te doen keren. Eén ervan is Fruitopia, een kleine Brusselse vzw die biologische voeding linkt aan zero waste beleid. Het driekoppig team bruist van energie en ideeën. Maak kennis met Simon (28 jaar), Maude (28 jaar) en Antoine (24 jaar).

Wat is Fruitopia?

“Al 3 jaar sensibiliseert onze vzw over voedselverspilling. Hoe we dat doen? Door aan de slag te gaan met onverkocht biologisch fruit en groenten en deze te conserveren. Zo maken we chutneys, marmelades, confituur, (appel)-moes of konfijt.”

Antoine, Maude, Simon

Wie zijn jullie?

“Ons team bestaat uit drie projectverantwoordelijken: Simon Ott, Maude Nijskens en Antoine Deroisy. Verder zijn er een vijftiental vrijwilligers. Die laatsten staan in voor het recupereren, transformeren en etiketteren van de producten.”

“Een tijdje geleden won Fruitopia een projectoproep voor burgerinitiatieven. Dankzij de middelen die we hiervoor kregen konden we de voorbije maanden participatieve workshops organiseren om mensen te sensibiliseren rond voedselverspilling. Het resultaat zijn 120 potten confituur en chutney die door onze vrijwilligers zullen worden uitgedeeld aan 5 Brusselse verenigingen.”

Vanwaar komt al dat onverkocht fruit?

“We doen aan ‘circulair conserveren’. Färm, een biologische coöperatieve winkelketen, is daarbij onze belangrijkste partner. Het meeste onverkochte fruit en groenten halen we bij hen. Na verwerking gaan het fruit en de groenten opnieuw naar Färm in de vorm van chutney en confituur. Daarnaast werken we ook samen met andere lokale partners zoals BEES Coop, een coöperatieve supermarkt in Schaarbeek”, legt Simon enthousiast uit

“We hoeven niet te betalen voor de onverkochte producten omdat het overschotten zijn die anders in de vuilnisbak belanden. Het is een win-winsituatie: Fruitopia krijgt kwaliteitsproducten en ook voor de winkels komt het goed uit. Zij moeten minder weggooien en op die manier ook minder aan afvalbeheer doen”, vertelt Maude.

Naast de officiële winkelverkoop, legt Fruitopia zich momenteel toe op verkoop via (kerst)markten en op het stimuleren van mond-tot-mondreclame.

brood met chutney

Welke producten verwerken jullie?

“We werken hoofdzakelijk met biologisch seizoensfruit. We maken er marmelade en confituur van. Als we groenten ontvangen zijn die ook biologisch en maken we er chutney van”, licht Antoine toe.

Geen exotisch fruit of groenten dus?

“Toch wel, maar erg weinig. Onze partners verkopen hoofdzakelijk seizoensfruit en -groenten. Ze verkopen af en toe wel exotisch fruit en dan maken we bijvoorbeeld kiwiconfituur of bananenmoes. Maar het blijven zeer kleine hoeveelheden”, zegt Maude.

Hoe kwamen jullie op het idee om de vzw Fruitopia op te richten?

Simon (de initiatiefnemer): “Ik kwam zo’n twee jaar geleden op het idee tijdens een bezoek aan de Brusselse Zuidmarkt. Ik ontdekte dat wekelijks enorme hoeveelheden voedsel werden weggegooid en wilde daar iets aan doen. Ik ben toen op kleine schaal beginnen voedsel te verwerken. Maar ik wilde voedselverspilling uiteraard niet alleen bij mijzelf tegengaan. Ik wilde er mijn beroep van maken. Daaruit is de vzw Fruitopia gegroeid.”

Maude: “Ik was altijd al geïnteresseerd in ‘fermenteren’ of ‘conserveren’. Toen Simon op zoek ging naar mensen om zijn project op een professionele manier mee vorm te geven kwam ik in the picture. Voor mij was het een bijzondere opportuniteit en ik vond het vooral ook een heel mooi project.”

Ook Antoine, die vorig jaar afstudeerde, vervoegde het team na zijn studies.

Wat is jullie droom voor de vzw?

“Dat we door de verkoop van onze producten mensen bewust kunnen maken van voedselverspilling. Ik hoop dat Fruitopia een belangrijke speler wordt in de transitie naar een meer duurzame consumptiewijze,” zegt Antoine.

“Dat onze producten en onze ateliers een katalysator zijn om echt maatschappelijke verandering teweeg te brengen en dat meer en meer projecten ons vervoegen in de strijd tegen verspilling”, zegt Maude.

“Dat we met onze activiteiten mensen kunnen bewustmaken van hun voeding en van de verspilling van onze grondstoffen. Tot slot wil ik hen de tools aanreiken om zelf bij te dragen aan een duurzaam leefmilieu”, zegt Simon.

Wil je meer weten over Fruitopia? Neem dan zeker een kijkje op hun Facebookpagina of contacteer Maude, Antoine en Simon op: info@fruitopia.be

Ook fan van bio? Check dan zeker allesoverbio.be

Op allesoverbio.be vind je nog meer artikels, biofiches en bioweetjes.

Maak jij vaak gerechten met biologische producten? Hoe spring jij om met restjes? Of, heb jij nog goede ideeën om voedselverspilling tegen te gaan? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons. Volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle nieuwtjes!

Beelden: © Fruitopia

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.