Groentechips

Zijn groentechips gezonder dan aardappelchips?

Aardappelen, plantaardige olie en kruiden. Dat zijn de basisingrediënten van klassieke aardappelchips. Vervang je de aardappel door wortel, pastinaak, zoete aardappel of rode biet, krijg je groentechips. Groentechips? Dat klinkt als een gezond alternatief voor de klassieke aardappelchips. Maar zijn groentechips ook écht gezonder dan ‘gewone’ aardappelchips? Hier vind je alle feiten op een rijtje.

Bevatten groentechips minder calorieën?

Kijk je puur naar het aantal calorieën, is er weinig verschil tussen groentechips en aardappelchips. Groentechips worden net als aardappelchips gefrituurd. Tijdens het frituren nemen groenten ongeveer evenveel olie op als aardappelen (ongeveer 25 tot 30 %). Groenten bevatten over het algemeen iets minder calorieën dan aardappelen. Maar, dit geldt niet voor alle groenten. Pastinaak en zoete aardappel bijvoorbeeld leveren ongeveer evenveel calorieën als aardappelen.  

Groentechips: meer of minder suiker?

Verse groenten en aardappelen bevatten koolhydraten. In aardappelen vind je voornamelijk koolhydraten in de vorm van zetmeel. In groenten komen koolhydraten vooral voor als suikers. Daarom is het suikergehalte van groentechips hoger dan het suikergehalte van aardappelchips. De suikers in groentechips zijn dus van nature aanwezig. Wil je toch graag checken of er suiker werd toegevoegd aan je chips? Bekijk de ingrediëntenlijst en ga op zoek naar suiker of afgeleide namen zoals stroop, glucose en dextrose.

Wist je dat groentechips en aardappelchips soms 3 tot 4 keer meer koolhydraten per 100 gram bevatten dan verse groenten en aardappelen? Dit komt omdat tijdens het frituren veel vocht verloren gaat.

Entrecôte met groentechips en gegrilde groenten

Bevatten groentechips meer vezels?

Groentechips bevatten meer vezels dan de klassieke aardappelchips. 100 gram groentechips bevat bijna de helft van de aanbevolen hoeveelheid vezels per dag. In vergelijking met 100 gram verse groenten, levert groentechips je weliswaar veel energie, maar eerder weinig vitamines. Vezels haal je over het algemeen beter uit verse groenten, fruit en volle granen.

Conclusie: zijn groentechips gezonder dan aardappelchips?

Groenten en aardappelen staan in de donkergroene zone van de voedingsdriehoek. Ze leveren elk een unieke waaier aan voedingsstoffen. Door aardappelen en groenten te frituren komen ze in de rode zone van de voedingsdriehoek terecht. Net als aan aardappelchips, wordt ook aan groentechips vaak zout toegevoegd. Je eet ze daarom best niet te vaak en niet te veel.

Zelf chips maken?

Goed idee! Je beslist dan zelf hoeveel olie (en dus calorieën) je toevoegt. Kies voor gezondere chips door ze te bakken in de pan of de oven in plaats van te frituren. Besprenkel dunne schijfjes aardappel en/of groenten met weinig olie en droog ze 30 minuten in de oven op 180°C. Ga voor kruiden zoals rozemarijn, tijm of curry en beperk het gebruik van zout. Keer de chips regelmatig om en bak ze niet te bruin. 

Wist je bovendien dat de grootte van het contactoppervlak een rechtstreekse impact heeft op de hoeveelheid vet die wordt opgenomen? Snijd daarom de aardappel- of groentechips eens wat dikker en geniet van een kleine portie, bijvoorbeeld als hapje bij de aperitief. Smakelijk!

Tip: koken met bio- of hoeveproducten?

Voor alles wat lekker is om in deze gerechten te gebruiken vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij graag je ingrediënten rechtstreeks bij een hoeve, op de boerenmarkt of een buurderij in jouw buurt? Rechtvanbijdeboer.be bundelt alle verkooppunten.

Hoe maak jij groentechips?

Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons. Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.