Wat je nog niet wist over ei

Wat je nog niet wist over ei

Ei is een prima leverancier van vitamine D

Een kleinood als ei brengt veel voedingstoffen aan. Het bekendst zijn de excellente eiwitten in ei: zij bevatten alle essentiële aminozuren in een goede verhouding en helpen onze spieren te onderhouden. Maar ook vitamine D, een voedingsstof waarvan we in het westen doorgaans te weinig opnemen, is van nature r-ei-kelijk aanwezig in ei.

S-M-L en XL zijn niet alleen kledingmaten

Naarmate de legcarrière van een kip vordert, neemt de grootte van het ei toe. Je vindt m.a.w. verschillende maten van eieren in de handel terug. Hiervoor worden dezelfde maten gehanteerd als bij kleding, alleen staan ze voor gewichten variërend tussen 43 en meer dan 73 g.

Troebele verhouding met cholesterol

Het is een hardnekkig misverstand dat je best geen eieren eet als je geen last wilt krijgen met te veel cholesterol. Cholesterol aangebracht via de voeding heeft immers veel minder invloed op het cholesterolgehalte in het bloed dan vroeger werd gedacht. Een ei past prima in een gezonde voeding ter afwisseling van een portie vlees, vis of plantaardig vervangproduct. Overdrijf er ook niet mee. Varieer en doseer.

Een kip heeft geen oren

Dit wil niet zeggen dat kippen doof zijn, ze hebben echter geen uitwendige gehoorschelp.

24-uurs-economie

Het inwendige eifabriekje van een leghen staat nooit stil. Gemiddeld levert ze elke 24 uur een volmaakt afgewerkt exemplaar af. De meest tijdrovende fase is de aanmaak van de schaal.

Eieren zijn geurvreters

De poriën in de eischaal maken eieren tot ideale geurvreters. Dit betekent helaas dat ze de geur overnemen van onkies geurende buren in de koelkast. Hou ze daarom op afstand van producten zoals prei of vis. In deze tips ontdek je hoe je eieren het best bewaart.

Kopstand of niet?

Een ei heeft een puntige en een bollere kant. Bewaar het ei met de punt naar beneden. Zo blijft de eidooier mooi centraal.

Boe! Laat je eitje schrikken.

Als de gewenste kooktijd verstreken is, giet je het kookwater best af en laat je de eitjes schrikken met ruim koud water. Zo vermijd je rouwrandjes rond de eierdooier.

Eet ik beter alleen het wit van ei?

Het wit van ei is vrij van vetten en cholesterol. Een eidooier bevat cholesterol maar ook de meeste eiwitten, vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen. Wie enkel het wit van ei neemt, gaat voorbij aan deze belangrijke voedingsstoffen.

Elk ei krijgt zijn eigen code

Met deze code is het ei te traceren tot op het bedrijf waar het ei is gelegd. Het begincijfer van die code verwijst naar het soort houderijsysteem van de legkippen (0: bio; 1: vrije uitloop; 2: scharrel; 3: groepshuisvesting). Daarna volgen de code van het land van herkomst (bv. BE: België; NL: Nederland) en het registratienummer van de producent (toegekend door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen of FAVV).

Heb jij een van onze recepten met eieren geprobeerd? Of ken je zelf nog tips of een lekker gerecht dat je graag met ons wilt delen? Laat het zeker weten via FacebookInstagram of Twitter met #lekkervanbijons.

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.