Is de zoete aardappel gezonder dan de gewone aardappel van bij ons

Is de zoete aardappel gezonder dan de gewone aardappel van bij ons?

Goed voor je lichaam zorgen, wie wil dat nu niet? Regelmatig bewegen, goed slapen en… gezond eten natuurlijk! Maar wat is gezond eten nu precies? Er bestaan zoveel theorieën dat we op de duur niet meer weten wat we moeten geloven. Elke maand doet onze voedingsexpert een nieuw voedingsvraagstuk uit de doeken. Deze keer legt ze ons haarfijn uit wat het verschil precies is tussen gewone en zoete aardappelen.

De zoete aardappel: hoezo, niet van bij ons?

De zoete aardappel is, anders dan z’n naam doet vermoeden, geen familie van de aardappel, zoals wij ‘m kennen. Oorspronkelijk komt de zoete aardappel uit Centraal- en Zuid-Amerika. Vandaag wordt hij geteeld in heel Amerika, Afrika en Zuid-Europa. In 2016 startte het Provinciaal Proefcentrum voor de Groenteteelt een verkennende proef om na te gaan of zoete aardappelen ook in onze regio geteeld konden worden. De resultaten van het eerste jaar waren veelbelovend en sindsdien werd het teeltproces verder geoptimaliseerd. In 2018 telde men al meer dan 25 Belgische telers, goed voor ruim 40 hectare. Voorlopig blijft de Belgische productie kleinschalig, maar men verwacht dat de teelt verder uitbreidt.

Bevat zoete aardappel meer of minder koolhydraten?

Of je nu voor een gewone of zoete aardappel kiest, beiden leveren ongeveer dezelfde hoeveelheid koolhydraten. De knollen bevatten vooral koolhydraten onder de vorm van zetmeel. Maar net zoals bij fruit en groenten zijn er ook natuurlijke suikers aanwezig. De zoete aardappel bevat iets meer van deze natuurlijke suikers. Vandaar dus ook de zoetere smaak.  

Verder zijn beide knollen goede bronnen van voedingsvezels. Hoewel de zoete aardappel iets meer vezels bevat, zit je ook met de gewone aardappel helemaal goed, zeker wanneer je ze in de schil bereidt! 

Gevulde aardappel met broccoli en kipblokjes

Is de zoete aardappel beter voor de bloedsuiker?

Heel wat mensen geloven tegenwoordig dat het eten van zoete aardappelen goed is door de lage glycemische index. Voedingsmiddelen met een lage glycemische index doen inderdaad het suikergehalte in het bloed minder snel stijgen. En de glycemische index van zoete aardappel is ook lager dan die van de gewone aardappel.

Tot daar de theorie. In de praktijk hangt de snelheid waarmee de bloedsuiker stijgt af van verschillende factoren. Zo bepaalt onder andere de bereidingswijze en de combinatie met andere voedingsmiddelen het effect van aardappelen op de bloedsuiker.

Combineer je bijvoorbeeld (zoete) aardappel met vlees, vis of eieren (eiwitten) en met groenten of peulvruchten (vezels) dan stijgt de bloedsuiker trager. Kleinere stukjes aardappel doen de bloedsuiker dan weer sneller stijgen (bv. aardappelpuree). Voeg je vetten toe, stijgt hij weer minder snel (bv. frietjes). Dit laatste toont aan dat de glycemische index niet per definitie de gezondste keuze is. Ontdek meer over de glycemische index en het gebruik ervan in de praktijk.

Tip

Voor alles wat lekker is om in onze gerechten te gebruiken vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij graag aardappelen recht van bij de boer? Je vindt hier alle hoeveverkooppunten in jouw buurt.

De een biedt vitamine A, de ander vitamine C

Terwijl de aardappel een goede bron is van vitamine C, is de zoete aardappel rijk aan bèta-caroteen. Bèta-caroteen wordt in het lichaam omgevormd tot vitamine A. Vandaar ook de typisch oranje kleur van het vruchtvlees. Een portie van 200 gram zoete aardappel levert je al bijna de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A en een portie aardappelen levert ongeveer 30 % van onze dagelijkse behoefte aan vitamine C.

Wist je trouwens dat de bereidingswijze van aardappelen een invloed heeft op de hoeveelheid vitamine C in je maaltijd? Zo bevat een gekookte aardappel minder vitamine C dan een gestoomde. Vitamine C is een wateroplosbaar vitamine dat verloren kan gaan via het kookvocht. Doe de aardappelen pas in het water als het kookt of stoom de aardappelen gaar om zoveel mogelijk vitamine C te behouden.

Wat kies ik best: de gewone of zoete aardappel?

Zowel de zoete als gewone aardappel hebben hun kwaliteiten. Beide knollen kunnen dus prima in een gezonde voeding, maar varieer.

Wil je de voedselkilometers van je gerecht beperken, kies dan voor de gewone of zoete aardappel van bij ons. Deze leggen een relatief korte weg af van het veld naar je bord. Weinig transport, dus weinig CO2-uitstoot.

Wat is jouw favoriete aardappelbereiding?

Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons. Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.