Noordzee

Is zeelucht echt gezonder?

De zee, wie gaat er niet graag heen? Spelen of wandelen op het zandstrand, fietsen of bootje varen en vooral genieten van heerlijke gerechtjes met kraakverse vis van bij ons. Heel wat mensen komen ook graag naar de Belgische kust omwille van de heilzame werking van de lucht. Wie kent ze niet, de verhalen over uitwaaien of uitzieken aan de kust? In de volksmond wordt die heilzame werking wel eens aan het jodiumgehalte van de zeelucht toegeschreven. Wij stelden ons de vraag of dit wel klopt en gingen op onderzoek.

Vissershaven

Jodium: de stof waar het om draait

Bij onze zoektocht moeten we beginnen bij jodium zelf. Jodium komt als element voor in zeeën en oceanen en is een spoorelement dat zorgt voor een goed werkende schildklier. Neem je te weinig jodium in, dan kan dit ernstige gevolgen hebben. Zeker tijdens de zwangerschap en in de eerste levensjaren van een kind is voldoende jodiuminname belangrijk. Een tekort aan jodium kan nefast zijn voor de neurologische ontwikkeling van het kind. Op latere leeftijd kan een jodiumtekort aanleiding geven tot een verlaagd basaal metabolisme, apathie en koude-intolerantie.

In België zijn granen en graanproducten, melk en melkproducten, vlees, vis, schaal- en schelpdieren de belangrijkste bronnen van jodium.

Zit jodium ook in de zeelucht?

Jodium zit in grote hoeveelheden in de zee en via verdamping komt het vervolgens in de atmosfeer terecht. De volkswijsheid wil dan ook dat zeelucht precies daarom gezonder is. Helaas is dit niet wetenschappelijk te onderbouwen. Jodium kan je slechts in zeer kleine hoeveelheden opnemen via de lucht. Deze hoeveelheden dragen niet bij tot de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 150 microgram voor volwassenen. Ook zeezout bevat nog maar weinig jodium. Beter kies je dus voor een jodiumhoudende maaltijd, want via de juiste voeding kan je wel aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid komen.

Lekker eten

Ons besluit: ga vooral naar zee, geniet van het strand, de duinen en de frisse lucht en kies voor een heerlijke maaltijd met een kraakvers visje van bij ons zoals noordzeetong, pladijs of rog. Door evenwichtig en gezond te eten en daarbij regelmatig te kiezen voor vis krijg je voldoende jodium binnen, een belangrijke stof voor de werking van onze schildklier.

De smaak te pakken, maar even geen inspiratie om te koken met vis? We helpen je graag op weg met deze recepten met seizoensvis.

Ken jij aan onze kust leuke adresjes waar je kan proeven van vis van hier? Laat het ons weten en post een leuke foto of video via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons. We zijn benieuwd!

Blijf op de hoogte van de allerlaatste nieuwtjes en zet ook onze Pinterest- of YouTube-account bij je favorieten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Instagram @lekkervanbijons

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.