Waarom vis eten gezond is

Waarom vis eten gezond is

Een stukje vis eten is goed voor de gezondheid. Het gezegde 'zo gezond als een vis' is er toch niet voor niets? Maar waar is het dan precies goed voor? We zochten het voor je uit.

Past vis in een gezonde voeding?

Zeker! Vis levert belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, B-vitaminen, vitamine D, selenium en jodium. De meeste vissoorten zijn mager en passen perfect in een lijnvriendelijk menu. Maar ook vette vis heeft een belangrijke plaats in een gezonde voeding. Het is onze belangrijkste voedingsbron van bepaalde omega 3-vetzuren, ook wel bekend als visvetzuren.

Vis bevat gezonde vetten. Hoe zit dat precies?

Omega 3-visvetzuren zijn belangrijk voor onze hart- en bloedvaten, een normale hersenwerking en een goed gezichtsvermogen. Omdat ons lichaam zelf te weinig van deze omega 3-vetzuren kan aanmaken, moeten we ze uit de voeding halen. Dat kan makkelijk door 1 keer per week vis te eten, ook vette vis. Gefrituurde visbereidingen, zoals vissticks, bevatten vooral vet door de manier waarop ze zijn bereid. Ze bevatten meestal maar weinig omega 3-vetzuren.

Welke vissoorten zijn vet, halfvet en mager?

  • Vette vis (meer dan 10 g vet per 100 g): bv. haring, maatjes, sardienen, sprot, zalm
  • Halfvette vis (tussen 2 en 10 g vet per 100 g): bv. makreel, tongschar, forel, ansjovis, zalmforel, tarbot, inktvis, mosselen
  • Magere vis (maximaal 2 g vet per 100 g): bv. kabeljauw, pladijs of schol, (zee)tong, rog, zeeduivel, schelvis, wijting, leng, zeewolf, koolvis, tonijn, grijze garnalen, langoustines, mosselen, krab, sint-jakobsschelpen

Vis gezond bereiden, hoe doe je dat?

Vis kan je op verschillende manieren bereiden. Pocheren, stomen, grillen, stoven en bakken krijgen de voorkeur. Gefrituurde en gepaneerde visgerechten slorpen veel vet op. Serveer ze daarom slechts ter afwisseling.

Breng vis op smaak met citroen, aromatische kruiden en specerijen in plaats van met boter, room en zout. Serveer bij een vismaaltijd altijd een ruime portie groenten. 

Kies vis van het seizoen

Net zoals groenten en fruit is ook vis het lekkerst in het juiste seizoen. Ontdek in de viskalender welke soorten nu op hun best zijn.

 

Meer weten?
Vis in een gezonde voeding

 

 

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.