Welk ontbijttype ben jij?

Welk ontbijttype ben jij?

Een gezond ontbijt is de beste garantie voor een kwieke start van de dag. Bovendien levert een lekker ontbijt een flink deel van je dagelijkse voedingsstoffen. Ontdek welk ontbijttype jij bent en begin je dag beter dan ooit met een persoonlijke ontbijttip.  

1. ‘Ik krijg geen hap door mijn keel voor 10 uur ‘s morgens.’

Jouw ontbijttips: drink meteen na het opstaan een glas water. Dat stimuleert de eetlust. Eens gewassen en gekleed krijg je misschien toch nog trek in een ontbijt. Start eventueel met een glas melk of een stuk fruit, of combineer beide tot een milkshake! Voorzie een gezond tienuurtje in de vorm van een belegde boterham of een portie ongesuikerde ontbijtgranen met melk of yoghurt. Eet ’s avonds niet te laat en niet te veel. Dat verstoort niet alleen je ochtendappetijt, maar ook je slaap. 

2. ‘Ik sla het ontbijt over, want ik denk aan mijn lijn.’

Denken dat je vermagert door een maaltijd over te slaan is een slechte reden om niet te ontbijten.

Jouw ontbijttips: neem een gezond, maar licht ontbijt. Combineer volkorenbrood met magere of halfvolle melkproducten zoals plattekaas en wat rauwkost. Of combineer ongesuikerde ontbijtgranen zoals havermout of muesli met yoghurt en vers fruit. Dat levert weinig calorieën op maar wel een goed gevuld gevoel waardoor je met de glimlach en zonder snoepen een gezonde lunch tegemoet kan zien. 

3. ‘Ik heb een vast ontbijtritueel.’

Dat is ideaal: een evenwichtig ontbijt in een rustige en gezellige omgeving is de perfecte situatie.

Jouw ontbijttips: Doe zo voort! Check onze ontbijtideetjes voor een gevarieerde start van de dag.

4. ‘Ik heb geen tijd voor een ontbijt.’

Je neemt snel een kop koffie en koopt een koffiekoek of croissant op weg naar het werk. Geen probleem als het eens gebeurt, maar maak er geen gewoonte van, want gezond is het niet.

Jouw ontbijttips: gezond ontbijten hoeft niet veel tijd te kosten. Maak de avond voordien een ontbijtpakket en bewaar het in de koelkast. ’s Avonds de ontbijttafel al dekken helpt ook. Ongesuikerde ontbijtgranen en melkdrankjes zijn verkrijgbaar in eenpersoonsverpakkingen, handig voor onderweg, net als een lekker stuk fruit met veel vitaminen en vezels. Het zijn gezonde alternatieven voor wanneer je weinig tijd hebt. Of zet de wekker een halfuurtje vroeger en geniet van 100% me-time tijdens een rustig ontbijt.

Meer weten over gezond ontbijt en gezonde voeding?

Ken je zelf nog tips of een recept dat je graag met ons wilt delen? Laat het zeker weten via Facebook, Instagram of Twitter met #lekkervanbijons.

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.