Kazen van bij ons

Vier fa(c)tchecks over kaas

Kazen kan je indelen op verschillende manieren. Op kaastype, op smaak, op melktype… En, ook op basis van hun vetgehalte: van 10+, 20+, 30+, 40+ tot 50+. Maar wat betekent dat nu precies? We klaren enkele fa(c)tchecks uit.

“Een 45+ kaas bevat 45 gram vet per 100 g kaas”

Niet waar. Het cijfer met het plusteken geeft het vetgehalte aan per 100 g kaas zonder water. Kaas zonder water wordt ook de ‘droge stof’ genoemd. Het vetgehalte op de droge stof is niet hetzelfde als het werkelijke vetgehalte van de kaas. Bijvoorbeeld Nazareth is een harde 45+ kaas en bevat 45 g vet per 100 g droge stof en 27 g vet per 100 g kaas. Het werkelijke vetgehalte ligt dus lager dan het vetgehalte op de droge stof.

Kaas

“Oude kaas bevat meer vet dan jonge kaas”

Waar. Als je kazen van hetzelfde type met elkaar vergelijkt. Oude kazen zijn iets pittiger en voller van smaak en bevatten iets meer vetten dan jonge kazen van hetzelfde type (bv. harde 50+ kazen). Dat komt omdat een oude kaas langer heeft gerijpt (10 maanden of langer) dan een jonge kaas (4 tot 6 weken) en daardoor minder water en meer ‘droge stof’ bevat. Het werkelijke vetgehalte van 100 g oude kaas ligt dus iets hoger dan dat van 100 g jonge kaas. Bijvoorbeeld een oude 50+ kaas (bv. Brugge Oud) bevat ongeveer 34 g vet per 100 g kaas, een jonge 50+ kaas (bv. Brugge jong) bevat ongeveer 30 g vet per 100 g. Dat is ongeveer 10% verschil.

“Harde kaas bevat meer vet dan zachte kaas”

Waar. Als je kazen met hetzelfde vetgehalte op de droge stof met elkaar vergelijkt. Harde kaas bevat minder water dan zachte kaas. Voor kazen met hetzelfde vetgehalte op de droge stof, zal een portie harde kaas dus meer vet bevatten dan dezelfde portie zachte kaas. Bijvoorbeeld een portie harde 50+ kaas (bv. Brugge jong) bevat dus iets meer vet dan een zachte 50+ kaas (bv. Damse mokke).

“Kaas bevat vet maar ook veel andere belangrijke voedingsstoffen”

Waar. Kaas is zoals melk van nature een goede bron van hoogwaardige eiwitten, calcium, vitamine B2 en B12. Kaas bevindt zich in de lichtgroene zone van de voedingsdriehoek. Een portie kaas draagt bij tot een gezonde voeding. Magere kazen (tot 20 g vet per 100 g kaas) en plattekaas natuur krijgen de voorkeur maar kunnen wel eens worden afgewisseld met kazen die wat meer vet bevatten. Je hoeft geen grote hoeveelheden te eten om ervan te genieten.

Was het nu 10+, 20+, 30+, 40+ of 50+?

Twijfel je over het vetgehalte van jouw favoriete kaas? Check het etiket. Daar staat het vetgehalte per 100 g kaas in de voedingswaardetabel vermeld. Of raadpleeg de productfiches van de kazen van bij ons.

Aan welke Belgische kazen kan jij niet weerstaan? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram en post een foto van jouw genietmoment met kaas met #lekkervanbijons. Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en zet ook onze Pinterest- of YouTube-account bij je favorieten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Instagram @lekkervanbijons

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.