Corona voedseladvies

4 fabels over voeding en je immuunsysteem in tijden van corona

Op sociale media circuleren misleidende voedingsadviezen als preventie of remedie tegen het coronavirus. Volgens Vlaamse wetenschappers is en blijft een gezond voedingspatroon de beste bijdrage voor een gezond immuunsysteem. Hanteer daarnaast ook andere gezonde leefgewoonten, zoals niet roken, voldoende slapen, regelmatige lichaamsbeweging en alcoholbeperking. We zetten enkele voorbeelden van misleidende berichten op een rij en geven mee wat je wel kan doen.

Fabel: Vitamine C beschermt tegen verkoudheden en stimuleert de immuniteit. Neem een supplement in voor een extra portie vitamine C

Voor de algemene bevolking zal een dagelijkse vitamine C-inname boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid via bijvoorbeeld een supplement geen effect hebben op het voorkomen van een verkoudheid. Eens je een verkoudheid hebt opgelopen, zal het ook de duur of de ernst ervan niet beïnvloeden. In perioden van ernstige fysieke belasting zoals bij atleten met een heel zwaar trainingsprogramma kan een vitamine C-supplement het risico op een verkoudheid wel verlagen. In België komt een tekort aan vitamine C vrijwel niet voor waardoor het niet nodig is om extra vitamine C in te nemen. Bovendien is er geen bewijs dat het extra beschermend werkt.

Wat kan je wel doen?

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon rijk aan groenten en fruit is belangrijk. Groenten en fruit zijn onze belangrijkste bron van vitamine C. Met een dagelijkse consumptie van 300 gram groenten en 250 g fruit krijg je voldoende vitamine C binnen (samen met nog tal van andere nuttige voedingsstoffen). Let erop dat je elke dag voldoende groenten en fruit eet en breng bovendien veel variatie en kleur op je bord.

Fabel: Drink extra water en warme dranken zoals thee of soep

Momenteel is er te weinig bewijs om na te gaan of een verhoogde vochtinname kan bijdragen aan de bescherming tegen luchtweginfecties. Warme dranken zoals thee of soep beïnvloeden de ontwikkeling van luchtweginfecties zoals een verkoudheid niet. Wel kan een warme drank de symptomen van een verkoudheid (bv. een loopneus, een droge keel, niezen, hoest) tijdelijk verlichten. Dit is echter persoonsgebonden. Sommige mensen stellen dat ook koude dranken een positief effect kunnen hebben op symptomen zoals een loopneus, hoest en niezen.

Wat kan je wel doen?

Drink volgens je dorstgevoel dagelijks gemiddeld 1,5 liter. Drink vooral water, en vul in beperkte mate aan met dranken zoals thee en koffie. Een kom verse groentesoep kan bijdragen tot de dagelijkse vochtinname en is ook prima voor een extra portie groenten. Beperk zoveel mogelijk gesuikerde en alcoholische dranken. 

Vrouw kijkt in koelkast.

Fabel: Plantextracten zoals Echinacea en look zijn beschermende (super)foods

Plantenextracten zoals Echinacea tonen zwakke gunstige effecten op het voorkomen van verkoudheden in vergelijking met placebo en kunnen mogelijks wat verzachtend werken. Hiernaast wordt ook look af en toe naar voren geschoven als wondermiddel door mogelijks antivirale karakteristieken. Er is echter nog te weinig bewijs om te kunnen besluiten dat look (als supplement of als ingrediënt) kan gebruikt worden ter preventie.

Wat kan je wel doen?

Superfoods en voedingssupplementen zijn duur en niet nuttiger dan een voldoende en gevarieerde consumptie van seizoensgroenten en –fruit. Kies zoveel mogelijk voor voedingsmiddelen uit de donkergroene zone van de voedingsdriehoek en varieer.

Fabel: Een ketogeen dieet stimuleert de immuniteit

Een koolhydraatarm dieet kan in sommige gevallen voordelige effecten hebben op het metabolisme en het lichaamsgewicht, maar de effecten op het afweersysteem zijn nog onvoldoende gekend bij mensen. Onderzoek bij muizen heeft aangetoond dat een ketogeen dieet, bestaande uit 90% vet (dit komt overeen met minder dan 15 gram koolhydraten per dag voor een volwassene), bepaalde afweercellen stimuleert in muizen die geïnfecteerd werden met het griepvirus. Deze afweercellen namen toe in de longen en droegen bij tot een verhoogde mucusproductie. Op basis van studies met muizen kunnen er echter momenteel geen conclusies worden genomen over het effect van een ketogeen dieet op de immuniteit van mensen.

Wat kan je wel doen?

Eet gevarieerd en volgens de gangbare aanbevelingen voor een gezonde voeding. Zorg voor elkaar en help ouderen en mensen in quarantaine met boodschappen en het aankopen van voeding om een eenzijdig voedingspatroon te vermijden.

Bron: NICE - Nutrition Information Center

Onze tip? Blijf #lekkerinuwkot en laat lekkervanbijons.be je inspireren

Samen koken met verse producten is een goede manier om de tijd zinvol door te brengen en gezond te blijven. In onze receptenzoeker vind je recepten voor elk moment met het beste van hier. Bind jezelf en je kinderen een keukenschort voor en maak van koken een leuk we-moment. Deel je kookervaring met #lekkerinuwkot en moedig daarmee ook anderen aan hetzelfde te doen. Zo blijven we samen gezond.

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.