Kinderen gezond leren eten? Deze tips werken altijd

Kinderen gezond leren eten? Deze tips werken altijd

Kom je thuis na een lange werkdag, doe je veel moeite om een gezonde maaltijd op tafel te toveren, zit kroostlief met lange tanden aan tafel. Zucht. Gelukkig kan je op een eenvoudige manier je kinderen gezond leren eten dankzij onderstaande tips.

Kinderen gezond leren eten begint in de winkel

Door samen met je kinderen te koken leren ze heel wat bij. Eigenlijk begint het al bij het boodschappen doen. Zo leren ze de producten benoemen en herkennen. Maak samen een boodschappenlijstje. Hoe stellen we een gezonde maaltijd samen? Welke producten hebben we nodig om dat gerecht te maken? Waar gaan we dit alles kopen? Het zal hen ook doen uitkijken naar het echte werk in de keuken. Let wel, jij bepaalt steeds wat in huis komt. 

Koken met kinderen doet proeven

Samen gezond koken doet gezond eten. Koken met kinderen is een goede manier om hen nieuwe smaken te laten ontdekken. Wat ze zelf mee bereiden, proeven ze achteraf ook makkelijker. Ook creatief gepresenteerde gerechten doen kinderen sneller proeven. Probeer eens een boterham belegd met groenten in de vorm van een gezichtje. Of beter nog, laat ze zelf hun boterham creatief beleggen. Zo belanden minder geliefde ingrediënten toch nog op het favorietenlijstje.

Kindvriendelijke recepten zijn zo opgesteld dat ze makkelijk kunnen meehelpen met de bereiding en versiering. Kinderen kunnen bijvoorbeeld ingrediënten klaarzetten, smeerbaar beleg uitsmeren, een smoothie shaken in een shaker, hardgekookte eieren pellen of balletjes rollen. Echte kleine keukenhelden kunnen zelfs ingrediënten afwegen of zich uitleven met de klopper.

Koken met kinderen, een fluitje van een cent met deze tips

  • Wees goed voorbereid. Lees het recept met de kinderen door en zet samen alle ingrediënten klaar.
  • Kinderen hebben vaak een fout beeld van de ingrediënten in een gerecht. Laat ze daarom alles voelen en ruiken.
  • Begin met gerechten waarvan je zeker weet dat ze het gaan lusten. Zo geraken ze gemotiveerd om zelf ook andere dingen klaar te maken.
  • Gebruik keukengerei aangepast aan de leeftijd. 
  • Heb geduld en neem voldoende tijd. Als je gehaast bent, begin je er beter niet aan, maar dat spreekt voor zich. 

Gezond eten aantrekkelijk maken: waarop letten?

Kinderen houden vooral van kleurrijke en knapperige groenten zoals wortel, komkommer en tomaat. Ze houden minder van groenten met bruinkleuring en een korrelige structuur. Gestoomde groenten zijn dan weer wel regelrechte winners.

Vergeet niet dat veel ook afhangt van de leeftijd. Vier- en vijfjarigen vinden het uiterlijk en de textuur het belangrijkst. Bij 11- en 12-jarigen gaat het eerder over smaak. 

Gezonde voeding is vooral het goede voorbeeld geven

Als mama en papa zichtbaar genieten van al dat lekkers dan wordt gezonde voeding ook voor de kinderen een vanzelfsprekendheid. Kinderen verplichten gezond te eten werkt niet. Laat de kinderen altijd proeven en heb geduld. Vertel waarom groentjes goed voor ze zijn en geef het kind een gevoel van keuze. Bied bijvoorbeeld twee verschillende soorten groenten aan. 

Kinderen groenten leren eten doe je zo

  • Soms duurt het even voor ze iets lusten. Dring de groenten niet op, maar schrap ze ook van het menu. Schenk er niet te veel aandacht aan en probeer ze geleidelijk aan weer te introduceren door ze af en toe een klein schepje te laten proberen. Kinderen moeten soms tot 10 keer proeven voor ze aan een nieuwe smaak gewend zijn.
  • Geef twee gezonde opties en laat ze kiezen.
  • Variatie in de bereiding helpt ook: bijvoorbeeld de groenten door aardappelpuree gestampt, extra groenten door spaghetti of op een pizza, rauw witlof in een salade in plaats van gekookt.
  • Geef kleine porties want grote porties schrikken af en bijscheppen kan nog altijd.
  • Gebruik je fantasie: versier het bord of vertel er een leuk verhaal bij.
  • Geef reepjes of schijfjes rauwe groenten mee in de brooddoos als beleg.
  • Appelmoes lusten kinderen vaak wel, maar appelmoes behoort tot de groep van het fruit en is dus geen goede vervanger van groente.

Heb jij een van onze kindvriendelijke recepten uitgeprobeerd? Of ken je zelf nog een lekker gerecht dat je graag met ons wilt delen? Laat het zeker weten via Facebook, Instagram of Twitter met #lekkervanbijons!

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.