Wat is het verschil tussen volle en magere melk?

Wat is het verschil tussen volle en magere melk?

Kies je beter voor volle of magere melk? Met de regelmaat van de klok verschijnen er studies van wetenschappers die het ene dan wel het andere beweren. Je ziet op de duur door de bomen het bos niet meer. Wat is nu precies het verschil tussen volle, halfvolle en magere melk en wat kan je best drinken?

Tot de leeftijd van 4 jaar wordt volle melk aangeraden. Daarna geldt de aanbeveling om te kiezen voor halfvolle melk. Wij leggen je uit waarom.

Magere melk bevat minder (verzadigd) vet

Om halfvolle en magere melk te maken, wordt een deel van het vet uit de volle melk gehaald. Hierdoor bevat magere melk minder vet dan volle melk: volle melk bevat ongeveer 3,5 % vet, halfvolle melk ongeveer 1,5 % en magere melk minder dan 0,5 %. Omgerekend per glas betekent dit dat een glas volle melk ongeveer 5,4 g vet bevat, een glas halfvolle 2,2 g vet en een glas magere melk 0,2 g vet.

Magere en halfvolle melk zijn te beschouwen als vetarme producten. Een doorsnee volwassene mag via zijn totale voeding gemiddeld zo’n 70 g vet per dag innemen.
Een glas volle melk draagt daar voor ongeveer 8 % aan bij, een glas halfvolle melk zo’n 3 % en een glas magere melk weinig of niets.

Golden milk

Naarmate melk minder vet bevat, bevat ze ook minder verzadigd vet. Met een glas volle, halfvolle en magere melk krijg je respectievelijk 3,3 g, 1,3 g en 0,1 g verzadigde vetten binnen. Je mag gemiddeld ongeveer 20 g verzadigd vet per dag innemen via je voeding. Met een glas melk zal je dus niet snel te veel verzadigd vet binnenkrijgen, zeker niet als je kiest voor halfvolle of magere melk.

Magere melk drinken voor minder verzadigd vet?

Bepaalde verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte in het bloed. Vooral te veel LDL-cholesterol kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Op basis van de huidige wetenschappelijke kennis zijn er echter geen aanwijzingen voor een verband tussen de consumptie van melk (inclusief volle) en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het kan zijn dat andere voedingscomponenten in melk, zoals bepaalde vetzuren en mineralen, het negatieve effect van verzadigd vet in melk compenseren.

In afwachting van bijkomend onderzoek raadt het Vlaams Instituut Gezond Leven aan om de voorkeur te geven aan halfvolle melk. Wie minder (verzadigde) vetten wil innemen, kiest best minder vaak voor boter, harde margarines, vette kazen, vette vleeswaren en allerhande zoetigheden en fastfood. Zij bevatten doorgaans meer vet en verzadigd vet. Een glas magere melk combineren met een koffiekoek of een dik belegde boterham met chocopasta - doorgaans rijk aan (verzadigde) vetten - is dus geen goede manier om minder verzadigd vet binnen te krijgen.

Magere melk bevat minder calorieën

Het caloriegehalte in melk is afhankelijk van de hoeveelheid vetten, eiwitten en natuurlijke suikers aanwezig in melk. Het gehalte aan eiwitten en natuurlijke suikers is vergelijkbaar in volle, halfvolle en magere melk. Omdat volle melk meer vet bevat, bevat volle melk ook meer calorieën dan halfvolle en magere melk: een glas (150 ml) volle melk brengt ongeveer 100 kcal aan, een glas halfvolle melk ongeveer 70 kcal en een glas magere melk ongeveer 50 kcal. 

Milkshake van peer en pistache

Magere melk drinken voor minder calorieën?

Dat kan, maar gezond eten is meer dan calorieën tellen. Een gezonde voeding moet ook voldoende essentiële voedingsstoffen aanbrengen. Een glas volle melk bevat bijvoorbeeld evenveel calorieën als een glas frisdrank. Maar in tegenstelling tot een glas frisdrank, brengt een glas volle melk belangrijke voedingsstoffen aan, zoals hoogwaardige eiwitten, calcium en de vitaminen B2 en B12. Volle melkproducten zouden mogelijk ook beter verzadigen, waardoor je minder snel weer honger krijgt.

Magere melk bevat evenveel eiwitten, vitaminen en mineralen

Of je nu kiest voor een glas volle, halfvolle of magere melk, je krijgt evenveel eiwitten, vitaminen en mineralen binnen. Een glas melk levert je ongeveer een vierde van wat je dagelijks nodig hebt aan vitamine B2, vitamine B12 en calcium. 

Wat kies ik nu het best: volle, halfvolle of magere melk?

Zowel volle, halfvolle als magere melk staan in de lichtgroene zone van de voedingsdriehoek en passen dus in een gezonde voeding. Halfvolle melk krijgt in het algemeen de voorkeur. Hiermee krijg je minder (verzadigd) vet en calorieën binnen maar nog altijd voldoende eiwitten, vitaminen en mineralen. Hou je aan ongeveer 3 porties melkproducten per dag.

Volle melk combineert essentiële voedingsstoffen met iets meer energie. Volle melk krijgt daarom de voorkeur bij kinderen tot 4 jaar. Ze kan ook nuttig zijn om ondervoeding tegen te gaan bij fragiele ouderen die weinig eten.

In hoeverre je nog wel voor volle melk kan kiezen zonder de algemene voedingsaanbevelingen voor calorieën, vet en verzadigde vetzuren te overschrijden, hangt ten slotte in grote mate af van je algemene voedingspatroon. Wie matig en gezond eet en niet houdt van fastfood en zoete en vette snacks heeft wat meer speling.

Tip: aan de slag met biomelk of melk recht van bij de boer?

Voor alles wat lekker is om in deze gerechten te gebruiken vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij graag rechtstreeks bij een hoeve, buurderij of boerenmarkt in jouw buurt? Rechtvanbijdeboer.be bundelt alle verkooppunten.

Probeerde jij een van onze recepten? Of ken je nog een gerecht of tips die je graag met ons wil delen? Laat het dan zeker weten via onze Facebook-pagina, op Twitter of via een leuke foto op Instagram met #lekkervanbijons!

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.