Peer

Belgen houden van hun peren. Samen met appels is het de populairste fruitsoort van het land. Peren kan je in twee categorieën onderverdelen: handperen en stoofperen. Handperen rijpen op kamertemperatuur en worden steeds zachter en malser. Stoofperen kan je niet rauw eten, maar zijn dan weer uitstekend in warme bereidingen.

Kwaliteit

Peren koop je het best wanneer ze nog stevig zijn. Rijpe peren geven mee bij een lichte vingerdruk bij de steel. De peren mogen geen bruine vlekken bevatten, maar verwar het niet met de natuurlijke roestige schil die een peer kan hebben.

Bereiding

Spoel de peer goed voor gebruik. Een peer uit het vuistje hoef je niet te schillen. In de schil zitten net de meeste voedingsstoffen. Om bruinkleuring van het vruchtvlees te voorkomen, besprenkel je de partjes met citroensap.

Stoofperen kook je 3-4 uur zachtjes in water of rode wijn met een kaneelstokje en een stukje citroenschil. Schil stoofperen en kook ze, afhankelijk van de grootte, heel of gehalveerd. Tijdens het koken zal je zien dat peren verkleuren naar roze/rood. Geen zorgen, dat is helemaal normaal.

Gezondheid

Peren zijn een belangrijke leverancier van voedingsvezels. Schil peren bij voorkeur niet. Ongeschild bevatten ze meer voedingsvezels en antioxidanten.

Bewaring

Je kan peren verder laten rijpen in de koelkast. Op een koele plaats zijn stoofperen langer houdbaar dan handperen.