Belegd broodje met een glas melk

Kies jij ook vaker bio? Je bent niet alleen!

De coronacrisis had een impact op wat we kochten en aten. Dat is logisch gezien we met z’n allen veel meer thuis waren en de restaurants tot 7 juni gesloten waren. Er was ook meer aandacht voor gezonde voeding om de coronakilo’s onder controle te houden. Versproducten zoals groenten, fruit, vlees en aardappelen zaten in de lift en de Belg koos vaker voor bio.

Onderzoek van GfK Belgium* toonde trouwens aan dat bio gestaag blijft groeien: we gaven in 2019 4% meer uit aan biologische producten. Hoeveel spenderen we gemiddeld aan bio? Wat zijn de favoriete producten van de Vlaming? Welk profiel heeft de biokoper? We zetten voor jou enkele bioweetjes op een rij.

Meer bio in de boodschappenmand

We gaven in België in 2019 samen 779 miljoen euro uit aan biologische producten. Da’s een stijging van 4% t.o.v. 2018. In Vlaanderen gaven we 305 miljoen euro uit aan bio, in Wallonië en Brussel samen was dat 474 miljoen euro.

Wat opmerkelijk is: de biobestedingen in Vlaanderen zijn op 10 jaar tijd verdubbeld. Maar in Wallonië en Brussel noteren we in die 10 jaar zelfs een verdrievoudiging van de biobestedingen. Vanwaar dat verschil? Wel, in Wallonië zijn er meer biogrond, meer bioboeren, en vooral meer biowinkels, wat uiteraard een belangrijke factor is. In onze hoofdstad wonen dan weer meer alleenstaanden, welgestelde gezinnen en tweeverdieners die een groeiende interesse voor biologische producten hebben.

Welk bedrag geven we per persoon uit aan bioproducten?

Bijna alle Belgische gezinnen - 96% - kochten in 2019 minstens één bioproduct. Gemiddeld gaven we 47 euro per persoon uit aan verse biovoeding en biodranken. Dat is 9 euro meer t.o.v. 2018, maar die stijging is vooral te danken aan onze Waalse landgenoten. In Vlaanderen besteedden we 31 euro per persoon aan bio. In Wallonië bedraagt het bedrag 70 euro per persoon, m.a.w. meer dan het dubbele als in Vlaanderen.

Ontbijt met yoghurt en aardbeien

Wat zijn de favoriete bioproducten van de Vlaming?

Je kan vandaag uit ruim 14.000 bioproducten kiezen in de winkel. Je vindt ook steeds meer verwerkte en voorverpakte bioproducten in de rekken. De Vlaamse biokoper is vooral fan van verse en plantaardige producten:

  • 39% - aardappelen, groente en fruit
  • 25% - zuivel
  • 20% - vlees, vis en eieren
  • 14% - graanproducten
  • 3% - wijn en bier

Welk profiel heeft de biokoper?

Alleenstaanden kopen het meest verse bioproducten. Bij de groep jonge alleenstaanden (-40 jaar) zat er zo'n 7,3% verse biovoeding in de boodschappenmand in 2019. Bij de oudere alleenstaanden (+40 jaar) is dat bijna 6%. De welgestelde gepensioneerden volgen met een aandeel van 4,7% aan verse bioproducten.

Huishoudens met kinderen en een beperkt budget hebben het laagste aandeel: 1.6% van hun versaankopen is biologisch. Deze groep verdubbelde wel zijn bioaandeel sinds 2010, mede omdat heel wat bioproducten nu ook in de harddiscounter en de supermarkt verkrijgbaar zijn.

De smaak te pakken en wil je meer weten over bio?

Op allesoverbio.be vind je nog meer artikels, biofiches en bioweetjes.

Kies jij ook steeds vaker voor bio? Wat vind je van onze nieuwste tv-spot voor bio? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons. Volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle nieuwtjes!

 

* GfK Belgium onderzocht, in opdracht van VLAM, de biomarkt in 2019, meer bepaald de aankopen van verse biovoeding (groenten, fruit, inclusief diepvries- en kruidenierswaren zoals rijst, droge deegwaren, wijn en bier) bij 5.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik.

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.