Is er een verband tussen vleesconsumptie en welvaartsziekten?

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor een oorzakelijk verband tussen de aanbevolen vleesconsumptie als onderdeel van een gezonde voeding en chronische ziekten zoals obesitas en hart- en vaatziekten. Onderzoekers hebben wel een verband vastgesteld tussen een hoge consumptie van rood vlees (100 g per dag) en van bewerkt vlees (50 g per dag) en een verhoogd risico op cardiovasculaire aandoeningen, diabetes type 2 en kanker, vooral darmkanker. Het verband met bewerkt vlees is sterker dan met rood vlees.

  • Rood vlees = rund, kalf, varken, schaap, geit, paard
  • Wit vlees = gevogelte zoals kip, kalkoen
  • Bereid vlees = gerookt, gezouten of waaraan bewaarmiddelen zijn toegevoegd (bv. charcuterie, worst, bereid gehakt)

Daaruit mogen we echter niet afleiden dat vlees welvaartsziekten veroorzaakt. Het gaat hier om observationeel onderzoek en die kunnen alleen correlaties aantonen, geen causaliteit. De gevonden verbanden zijn dus geen bewijs van een direct oorzakelijk verband tussen vlees eten en bepaalde chronische aandoeningen. Er kunnen ook nog andere factoren van invloed zijn.

Bijvoorbeeld: mensen die veel rood of bewerkt vlees eten hebben dikwijls ook een ongezonder leefpatroon dat samenhangt met een hoger risico op chronische zieken (oudere mannen, roken, overgewicht, lage inname van vezels, groenten, fruit en volkorenproducten).

Bijvoorbeeld: vegetariërs zijn meer gezondheidsbewust, hebben meer fysieke activiteit en roken minder dan niet-vegetariërs. Naast de voedingsinname draagt waarschijnlijk ook de totale leefstijl van vegetariërs sterk bij tot een betere gezondheidsstatus. De gezondheidstroeven van een vegetarisch voedingspatroon zijn dus mogelijk eerder toe te schrijven aan het feit dat zij vooral meer groenten en fruit bevat en niet aan de uitsluiting van vlees.

Het is het totale eet- en leefpatroon dat de gezondheid bepaalt en niet een afzonderlijk voedingsmiddel of een bestanddeel daarvan. Vandaar het advies om evenwichtig en gevarieerd te eten en voldoende lichaamsbeweging te nemen overeenkomstig de aanbevelingen van de voedings- en bewegingsdriehoek. Een gezonde eet- en levensstijl, met of zonder vlees, is de sleutel tot een beter en langer leven.

Referenties:

  • Vlaams Instituut Gezond Leven - www.gezondleven.be
  • Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding. Den Haag: Gezondheidsraad; 2015.
  • Anses. Actualisation des repères du PNNS: revision des repères de consommations alimentaires. Avis de l'Anses. Rapport d'expertise collective. 2016.

 

Bekijk alle veelgestelde vragen

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.