Hoeveel vlees mag ik eten?

Kleine porties volstaan in een gezonde voeding. Qua frequentie geldt het volgende advies: maximaal twee tot drie keer per week gevogelte, maximaal een tot twee keer per week rood vlees en zo weinig mogelijk bewerkt vlees. Een gezonde regel is ook je bord voor de helft vullen met groenten, voor een vierde met aardappelen of volkoren graanproducten en voor een vierde met vlees, vis, ei, peulvruchten of andere vervangproducten. Neem voor een dubbele boterham of twee sneden enkel beleg.

In ons omringende landen wordt ook de volgende aanbeveling gehanteerd: eet niet meer dan 500 g vlees per week en beperk de consumptie van bewerkt vlees.

Met het oog op meer gezonde en duurzame voeding hoor je vaak de aanbeveling om vlees van je menu te schrappen. Dat hoeft zeker niet. Het is een kwestie van bewuste vleesconsumptie. Als je bovendien kiest voor vlees van bij ons, ondersteun je de lokale economie en beperk je je voedselkilometers.

 

Referentie:
Vlaams Instituut Gezond Leven - www.gezondleven.be 

 

Bekijk alle veelgestelde vragen

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.