Zeeduivel met kerstomaatjes en courgetti

Word je slimmer van vis eten?

Vis zou de ideale voeding voor de hersenen zijn, een zogenaamd ‘brainfood’. De omega-3 vetzuren uit vis zitten er duidelijk voor iets tussen. Maar hoe zit dat precies? En word je van vis eten echt slimmer?  

De omega-3 visvetzuren: wie zijn ze?

Omega-3 vetzuren zijn onverzadigde vetzuren. Het zijn onmisbare stoffen in nagenoeg al onze lichaamscellen. De drie bekendste zijn alfalinoleenzuur (LNA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Geen paniek, deze namen hoef je niet te onthouden maar de voedingsmiddelen waar je ze in terugvindt beter wel. Zo zijn zaden, noten en plantaardige oliën goede bronnen van LNA en vind je EPA en DHA vooral terug in (vette) vis en schaaldieren. EPA en DHA worden daarom ook wel de omega-3 visvetzuren genoemd.

De omega-3 visvetzuren: waar vind je ze?

Op zoek naar goede bronnen van omega-3 visvetzuren? Dan ben je bij vette vis aan het juiste adres. Makreel, sardienen en haring zijn echte toppers uit onze Noordzee en ze zijn rijk aan omega-3 vetzuren.

Eén keer per week vette vis eten is een gemakkelijke manier om de aanbeveling voor de omega-3 visvetzuren te halen. Daarnaast levert vis ook nog andere waardevolle nutriënten zoals eiwitten, andere onverzadigde vetzuren dan EPA en DHA, vitamine D, vitamine B12, selenium en jodium.

Kruidensalade met rode vruchten en makreel

De omega-3 visvetzuren: wat doen ze?

Omega-3 vetzuren zijn een cruciaal onderdeel van onze lichaamscellen. Zo vinden we bijvoorbeeld in de hersenen grote aantallen terug van het omega-3 visvetzuur DHA. Dat is dus de reden waarom de omega-3 vetzuren in vis vaak worden bestempeld als 'brainfood'. En dat is niet helemaal onterecht. DHA is namelijk essentieel voor een optimale ontwikkeling van de hersenen en de ogen. Voldoende van het visvetzuur DHA innemen tijdens de zwangerschap, borstvoeding en de eerste levensjaren is dus cruciaal. Tijdens de volgende levensfasen draagt het omega-3 vetzuur DHA verder bij tot het behoud van een normale hersenwerking en een normaal gezichtsvermogen.

Maakt vis eten je slimmer?

Of vis eten je tijdens de examenperiode of een test ook betere punten zal opleveren? Helaas moeten we je teleurstellen. Vis eten zorgt er jammer genoeg niet automatisch voor dat je betere punten scoort. De omega-3 visvetzuren ondersteunen een goede werking van de hersenen maar een plotse wiskundeknobbel zal je er niet door krijgen. Omwille van de vele waardevolle nutriënten raden we je aan om een keer per week te kiezen voor een portie vette Noordzeevis. Maar vergeet niet dat je hersenen ook dagelijks een gezonde portie energie nodig hebben om optimaal te kunnen werken. Haal je energie uit volle granen en aardappelen en zet zeker voldoende groenten, fruit en water op het menu. Succes!

Wat is jouw favoriete Noordzeevis?

Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons. Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.