Vermager je van een dieet zonder koolhydraten?

Koolhydraatarme diëten zijn moeilijk vol te houden. Velen haken voortijdig af, vervallen in hun oude voedingsgewoonten en komen opnieuw in gewicht bij.

Risico op voedingstekorten op lange termijn

Koolhydraatarme diëten zijn één van de meest populaire diëten om snel af te vallen. Een dieet zonder koolhydraten (een koolhydraatarm dieet) wordt door de verdedigers aangeprezen als gezonder om aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten te helpen voorkomen. Ons lichaam heeft echter koolhydraten nodig als belangrijke bron van energie. Een dieet zonder koolhydraten leidt doorgaans snel tot gewichtsverlies maar enkel op korte termijn. Dit is vooral te wijten aan het feit dat er minder wordt gegeten en er zo dus ook minder calorieën worden ingenomen. Op lange termijn riskeer je met een koolhydraatarm dieet voedingstekorten en negatieve gezondheidseffecten. Diëten met geen of extreem weinig koolhydraten kunnen aanleiding geven tot spierkrampen, hoofdpijn en een gevoel van zwakte en is dus niet gezond. Strenge koolhydraatarme diëten lang volhouden is bijgevolg niet aangeraden.

Wat mag je wel/niet eten?

Koolhydraatarm diëten betekent koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals aardappelen, brood en andere graanproducten mijden of sterk beperken. Voedingsmiddelen rijk aan eiwitten (bv. vlees, vis, gevogelte, eieren) en vetten (bv. olie, boter, noten, room) zijn wel toegelaten. Groenten, fruit en melk zijn soms slechts in beperkte mate toegestaan.

Het belang van koolhydraten

Koolhydraten hebben hun plaats in een gezonde voeding als onze belangrijkste energieleveranciers. Nationale (Belgische Hoge Gezondheidsraad) en internationale (o.a. WHO) gezondheidsorganisaties raden aan om minstens 55 % van onze energie uit koolhydraten te halen. In een gezonde gevarieerde voeding krijgen volkoren graanproducten, gekookte aardappelen, groenten en fruit als bron van koolhydraten in combinatie met andere essentiële voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen en mineralen de voorkeur. Voedingsmiddelen met toegevoegde suiker en arm aan essentiële voedingsstoffen worden best beperkt. Dat komt niet alleen je gewicht maar ook je gezondheid in het algemeen op lange termijn ten goede.

Meer info over aardappelen en brood

Folder: Tips en tricks voor een gezond gewicht

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.