Yogurt met aardbeien

Tap je gezond ontbijt uit de Melkmuur

Met de donkere dagen en koude ochtenden in het vooruitzicht, kan een goed ontbijt deugd doen voor je energiepeil én je humeur. Hoe lekker een gezond ontbijt kan zijn, kan je zaterdag 19 oktober zelf proeven vanaf 9 uur aan de Melkmuur op de Meir in Antwerpen. Wij nodigen je alvast uit om een kijkje te nemen.

Wanneer - wat - waar?

Zaterdag 19 oktober, van 9 tot 12 uur, staat ter hoogte van het Fortis-kantoor op de Meir in Antwerpen de Melkmuur opgesteld. De eerste duizend passanten worden getrakteerd op een portie melk of yoghurt van bij ons, aangevuld met seizoensfruit, granola, noten, zaden, pitten… Voorbijgangers krijgen een herbruikbare ontbijtbeker en kunnen zelf hun favoriet zuivelontbijt uit de Melkmuur tappen.

Yoghurt met granola en gebakken appeltjes

Een eenvoudig én voedzaam ontbijt

Een portie zuivel is een natuurlijke en makkelijke bron van heel wat essentiële voedingsstoffen, waaronder vooral eiwitten, calcium en de vitamines B2 en B12. Bovendien lijken de voedingsstoffen in melk en melkproducten te werken als een team: uit onderzoeken naar de gezondheidseffecten van melk en melkproducten blijkt dat ze samen andere en meer gunstige gezondheidseffecten hebben dan elk afzonderlijk.

Melk en melkproducten kunnen bijdragen tot een volwaardige voeding die de gezondheid bevordert. Dat is recent bevestigd in de nieuwe voedingsaanbevelingen voor volwassenen van de Hoge Gezondheidsraad die adviseert om dagelijks 250 tot 500 ml melk en melkproducten te gebruiken. Natuurlijk kan je ook gezond eten zonder zuivel, maar dan moet je wel op zoek naar verschillende alternatieven om voldoende van alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen die van nature in zuivel zitten. En dat is niet zo gemakkelijk.

Voedingsdeskundige Sandra Bekkari

Ontdek hoe simpel en lekker een gezond ontbijt met zuivel kan zijn

Voedingsdeskundige Sandra Bekkari inspireert je aan de Melkmuur graag tot een energiek ontbijt. “Zelf start ik de dag het liefst met natuuryoghurt, granola en vers seizoensfruit als ontbijt. Je tovert dit in een handomdraai op tafel en het geeft je lichaam alles wat het nodig heeft om er vol energie tegenaan te gaan. Yoghurt is een prima bron van nutriënten en goed voor de spijsvertering en de darmflora. Een volkorengranola is rijk aan koolhydraten én vezels. Die combinatie zorgt voor langdurige energie en helpt de bloedsuikerspiegel in balans te houden, wat belangrijk is voor een optimale concentratie. Het fruit zorgt instant voor een vitamineboost én voor een kleurrijke start van de dag. Weg ochtendhumeur!”

Tip: koken met bio- of hoeveproducten?

Voor alles wat lekker is om in deze gerechten te gebruiken vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij graag rechtstreeks bij een hoeve in jouw buurt? Je vindt hier alle hoeveverkooppunten.

Ken jij ook leuke ontbijtideetjes met zuivelproducten?

Laat het ons weten via Facebook, Instagram of Twitter met #lekkervanbijons. Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.