Melk is de ideale sportdrank. Juist of fout?

Melk is de ideale sportdrank. Juist of fout?

Sportdranken en eiwitshakes zijn een must bij het sporten. Zo lijkt het toch. Maar biedt een simpel glas melk niet dezelfde voordelen als dure sportdranken? Je sport graag en wil het maximum uit je inspanningen halen, dan is de juiste voeding belangrijk. We zochten uit of melk, als sportdrank, een plaats verdient in je sportvoedingsschema. 

Wat heeft melk sporters te bieden?

De juiste voeding is cruciaal voor je sportprestaties. Of je nu een hardloper, wielrenner of andere sporter bent, elk sportvoedingsschema heeft drie aandachtspunten: de energievoorraad op peil houden, de eiwitinname verzekeren en de vochtbalans bewaren. Wat heeft melk te bieden op deze drie punten? 

Energievoorraad op peil houden

Na het sporten heb je koolhydraten nodig om je energievoorraad te herstellen. De hoeveelheid koolhydraten in melk is vergelijkbaar met veel sportdranken. 

Eiwitten voor spierherstel

Eiwitten zijn ketens van aminozuren en die helpen bij het herstel van je spieren na het sporten. In melk zitten eiwitten met een hoge biologische waarde. Dit betekent dat melk veel essentiële aminozuren levert. Anders gezegd, de eiwitten die je uit melk haalt zijn kwaliteitsvolle eiwitten. Zij worden bovendien goed opgenomen wat het spierherstel bevordert.

Vochtbalans in evenwicht

Melk is een doeltreffende rehydratiedrank. Daar zorgt het goede vocht- en elektrolytengehalte (mineralen zoals kalium) voor. Onderzoek heeft aangetoond dat vooral magere melk drinken na matige sportinspanningen de vocht- en mineralenbalans evengoed herstelt als een klassieke sportdrank. De eiwitten in melk spelen hierin mogelijk ook een gunstige rol.

Het is enkel tijdens intensieve inspanningen van 90 minuten of langer aangewezen om te kiezen voor sportdranken die veel suiker bevatten. Na matige sportinspanningen kan water helpen recupereren. Maar een glas melk drinken is dan ook een goede optie dankzij zijn nutritionele samenstelling.

melk als sportdrank

Eiwitshake, noodzakelijk bij het sporten?

Bij recreatief sporten is de eiwitbehoefte slechts licht verhoogd. Je heb dus geen nood aan (dure) eiwitshakes. In een gewone evenwichtige voeding zitten voldoende eiwitten. Het moment van eiwitinname en de kwaliteit ervan is wel belangrijk. Het wordt aangeraden om meteen na de sportinspanning je koolhydraten en eiwitten aan te vullen met een gepaste dosis. Niet alleen een glas melk maar ook andere zuivelproducten zoals een potje plattekaas, kwark of magere yoghurt kunnen bijdragen tot de eiwitinname als onderdeel van een evenwichtige (sport)voeding. Overdrijf ook niet. Hou je aan de aanbevolen hoeveelheden per dag.

Conclusie: is melk de ideale melkdrank?

Onderzoek naar de kwaliteit van melk als sportdrank levert veelbelovende resultaten op. Sowieso maakt melk deel uit van een gezonde en evenwichtige voeding. Het Vlaams Instituut Gezond Leven raadt zo’n drie glazen (in totaal ongeveer 500 ml) melk en melkproducten per dag aan. Magere en halfvolle melk en melkproducten krijgen de voorkeur. Voor sporters is het belangrijk om net na de inspanning de koolhydraten- en eiwitbalans terug op peil te brengen. Een glas melk kan hierbij helpen. Bovendien is melk in elke winkel te verkrijgen en niet duur.

Heb jij een van onze recepten uitgeprobeerd? Of ken je zelf nog een lekker gerecht dat je graag met ons wilt delen? Laat het zeker weten via Facebook, Instagram of Twitter met #lekkervanbijons!

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.