Melk is de ideale sportdrank. Juist of fout?

Melk is de ideale sportdrank. Juist of fout?

Sportdranken en eiwitshakes zijn een must bij het sporten. Zo lijkt het toch. Maar biedt een simpel glas melk niet dezelfde voordelen als dure sportdranken? Je sport graag en wil het maximum uit je inspanningen halen, dan is de juiste voeding belangrijk. We zochten uit of melk, als sportdrank, een plaats verdient in je sportvoedingsschema. 

Wat heeft melk sporters te bieden?

De juiste voeding is cruciaal voor je sportprestaties. Of je nu een hardloper, wielrenner of andere sporter bent, elk sportvoedingsschema heeft drie aandachtspunten: de energievoorraad op peil houden, de eiwitinname verzekeren en de vochtbalans bewaren. Wat heeft melk te bieden op deze drie punten? 

Energievoorraad op peil houden

Na het sporten heb je koolhydraten nodig om je energievoorraad te herstellen. Het aantal koolhydraten in melk is vergelijkbaar met veel sportdranken. Maar melk bevat daarnaast ook eiwitten. In vergelijking met dranken die enkel rijk zijn aan koolhydraten zou melk daardoor je energieniveau nog beter op peil brengen.  

Eiwitten voor spierherstel

Eiwitten zijn ketens van aminozuren en die helpen bij het herstel van je spieren na het sporten. In melk zitten eiwitten met een hoge biologische waarde. Dit betekent dat melk veel essentiële aminozuren levert. Anders gezegd, de eiwitten die je uit melk haalt zijn kwaliteitsvolle eiwitten. Zij worden bovendien goed opgenomen wat het spierherstel bevordert.

Vochtbalans in evenwicht

Melk is niet alleen een goede dorstlesser, maar ook een doeltreffende rehydratiedrank. Daar zorgt het goede vocht- en elektrolytengehalte (mineralen zoals kalium) voor. Onderzoek heeft aangetoond dat magere melk drinken na matige sportinspanningen de vocht- en mineralenbalans evengoed herstelt als water of een klassieke sportdrank. 

Sportdranken bevatten vaak veel suiker. Daarom is het enkel tijdens intensieve inspanningen van 90 minuten of langer aangewezen om te kiezen voor een sportdrank. Na matige sportinspanningen kan water helpen recupereren. Een glas melk drinken na een sportinspanning is ook een optie dankzij zijn nutritionele samenstelling. Dat zorgt mogelijk ook voor een verbeterde lichaamssamenstelling. Dit wil zeggen een betere verhouding spier/vetweefsel. Op dit vlak scoort melk dus mogelijk beter dan een klassieke sportdrank, maar meer onderzoek is hier nog nodig.

Eiwitshake, noodzakelijk bij het sporten?

Bij recreatief sporten is de eiwitbehoefte slechts licht verhoogd. Je heb dus geen nood aan (dure) eiwitshakes. In een gewone evenwichtige voeding zitten voldoende eiwitten. Het moment van eiwitinname en de kwaliteit ervan is wel belangrijk. Het wordt aangeraden om meteen na de sportinspanning je  koolhydraten en eiwitten aan te vullen met een gepaste dosis. Niet alleen een glas melk maar ook andere zuivelproducten zoals een potje plattekaas, kwark of magere yoghurt kunnen bijdragen tot de eiwitinname als onderdeel van een evenwichtige (sport)voeding. Overdrijf ook niet. Hou je aan de aanbevolen hoeveelheden per dag.

Conclusie: is melk de ideale melkdrank?

Onderzoek naar de kwaliteit van melk als sportdrank levert veelbelovende resultaten op. Sowieso maakt melk deel uit van een gezonde en evenwichtige voeding. Het VIGeZ (Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie- en Ziektepreventie) raadt drie tot vier glazen (in totaal ongeveer 500 ml) per dag aan. Magere en halfvolle melk en melkproducten krijgen de voorkeur. Voor sporters is het belangrijk om net na de inspanning de koolhydraten- en eiwitbalans terug op peil te brengen. Een glas melk kan hierbij helpen en het is een goede dorstlesser. Bovendien is melk in elke winkel te verkrijgen en niet duur.

Heb jij een van onze recepten uitgeprobeerd? Of ken je zelf nog een lekker gerecht dat je graag met ons wilt delen? Laat het zeker weten via Facebook, Instagram of Twitter met #lekkervanbijons!

You must have Javascript enabled to use this form.

Nieuwsbrief