Kom de winter door met voldoende vitamine D

Kom de winter door met voldoende vitamine D

Tijdens de herfst en de winter krijgen we de zon heel wat minder te zien en blijven we vaker binnen. Omdat de zon onze belangrijkste bron van vitamine D is, zijn donkere dagen en vitamine D dus niet de beste match. Gelukkig kunnen we vitamine D ook voor een deel uit onze voeding halen.

Waar is vitamine D goed voor?

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium uit de voeding wordt opgenomen. Het draagt op die manier dus bij tot de normale ontwikkeling van onze botten en tanden. Vitamine D ondersteunt ook de goede werking van het immuunsysteem en de spieren. Redenen genoeg dus om te zorgen voor een optimale vitamine D-inname!

Een straaltje zon? Grijp je kans!

Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Stel je handen en gezicht minstens een kwartier bloot aan de zon, bij voorkeur wanneer de zon op z’n hoogst staat, tussen 11 uur en 15 uur. Haal een frisse neus met collega’s tijdens de lunchpauze, maak een wandeling na de lunch of doe je boodschappen te voet! Niet alleen goed voor je vitaminepeil maar ook voor je dagelijks aantal stappen!

Jongens fietsen in de zon

Heb ik extra vitamine D nodig?

Sommige groepen hebben extra vitamine D nodig omdat ze niet voldoende halen uit de natuurlijke bronnen. Dit is het geval voor mensen die te weinig buitenkomen of een donkere huid hebben, jonge kinderen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en ouderen. Zij moeten extra aandacht besteden aan een evenwichtige en gevarieerde voeding of kunnen een vitamine D-supplement nodig hebben.

In welke voeding zit vitamine D?

Vitamine D is vetoplosbaar en is vooral terug te vinden in dierlijke producten zoals vette vis en in mindere mate ook in eieren en zuivel. Eet je gevarieerd en kom je regelmatig buiten, krijg je normaal gezien voldoende vitamine D binnen. Check onze vitamine D tips, die je perfect kan integreren in een gevarieerde en evenwichtige voeding.

Zet eens vette (Noordzee)vis op het menu

Eén dag van je weekmenu is bij deze al meteen ingevuld: een gerecht met vette vis! Omdat vitamine D vetoplosbaar is, vind je het vooral terug in vettere vissoorten. Tarbot, haring, makreel en sardientjes zijn goede bronnen van vitamine D. Een portie haring (100 g) levert bijna 90 % van de dagelijkse behoefte aan vitamine D. Maar ook met een portie makreel kan je ongeveer 25 % van je dagelijkse behoefte aan vitamine D innemen.

Vitamine D-tips voor donkere dagen:

Tover een heerlijke warme maaltijd op tafel met vette vis. Probeer eens deze verrassende combinaties zoals haring met krokante groentjes en een salade van makreel met gegrilde groenten. Combineer stukjes makreel in een hippe pokebowl of maak een fris slaatje van tarbot, ideaal als aperitiefhapje.

Poke bowl met makreel

Vitamine D? Vergeet de eidooier niet!

Eén eitje kan bijdragen tot ongeveer 5 % van de dagelijkse inname van vitamine D. Alleen het eiwit eten is onvoldoende want vitamine D zit vooral in de eidooier.

Vitamine D-tips voor donkere dagen:

  • Een gekookt eitje of spiegelei bij het ontbijt;
  • Een gepocheerd eitje met spinazie op een knapperige pistolet als lunch;
  • Of een heerlijk makkelijke frittata of quiche voor bij het avondmaal. Combineer deze eibereidingen met een vette vis voor nog meer vitamine D.

Boter bevat van nature vitamine D 

Boter bevat van nature vitamine D. Per 100 g leveren boter en minarines/margarines respectievelijk ongeveer 8 % en 40 % van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D. Dit is natuurlijk geen vrijgeleide om boter en margarines à volonté te gebruiken. Een mespunt per snede brood en een eetlepel bereidingsvet bij de warme maaltijd is voldoende voor een evenwichtige voeding.

Energiek de winter door met voldoende vitamine D

Wil jij de donkere wintermaanden goed doorkomen? Kies dan voor een gezonde en gevarieerde voeding. Kom voldoende buiten, zet vette (Noordzee)vis op het menu en kook eens een eitje. 

Tip: koken met hoeve- of bioproducten?

Voor alles wat lekker is om in onze gerechten te gebruiken vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij graag rechtstreeks bij een boer in jouw buurt? Je vindt hier alle hoeveverkooppunten.

Ga je aan de slag met een van onze recepten? Of ken je nog recepten die keer op keer een succes zijn? Laat het ons weten via Facebook, Instagram of Twitter met #lekkervanbijons. Wil je op de hoogte blijven van de allerlaatste recepten en nieuwtjes, zet dan onze Pinterest- of YouTube-account bij je favorieten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Instagram @lekkervanbijons

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.