Springrolls

Hoeveel groenten per dag moet je eten?

De Hoge Gezondheidsraad lanceerde recent nieuwe voedingsrichtlijnen voor de volwassen Belg. Ze bestaan uit 12 voedingsaanbevelingen en zijn gebaseerd op de laatste, wetenschappelijke inzichten. De aanbevelingen moeten ertoe bijdragen om in België veel voorkomende gezondheidsproblemen die gelinkt worden aan voeding terug te dringen. Nieuw is dat de voedingsrichtlijnen niet alleen vertellen wat je best eet maar ook hoeveel je er dagelijks van kan gebruiken. Benieuwd naar de plaats van groenten in deze nieuwe voedingsaanbevelingen? Lees dan zeker verder!

Herfstgroenten

Hoeveel groenten per persoon volgens de nieuwe voedingsrichtlijnen?

Volgens de Hoge Gezondheidsraad is het voorzien van voldoende groenten op ons menu een van de belangrijkste aandachtspunten. Een voeding met te weinig groenten (minder dan 300 gram per dag) is in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Het precieze mechanisme achter de beschermende werking van groenten is nog niet helemaal uitgeklaard. Het gaat waarschijnlijk om een combinatie van (leefstijl)factoren. Een gezond samenspel tussen de verschillende voedingsstoffen in groenten zit er mogelijks voor iets tussen. Meer én vaker groenten eten is dus de boodschap. Volgens de nieuwe voedingsrichtlijnen eet je best dagelijks minstens 300 g groenten.

Moet je rauwkost of warme groenten eten?

De manier waarop groenten worden bereid, heeft invloed op de hoeveelheid vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen die ons lichaam eruit opneemt. Sommige voedingscomponenten kunnen verloren gaan via het kookvocht of worden door de warmte afgebroken. Andere worden net beter beschikbaar omdat ze worden vrijgesteld uit de plantencel of worden omgezet naar een beter opneembare vorm. Om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, kies je dus best zowel voor rauwkost als warme groenten.

Varieer ook volop met verschillende groenten. De aanbreng van voedingsstoffen varieert immers naargelang de groentesoort. Kies bij voorkeur voor groenten van bij ons en laat je leiden door het seizoen.

Vegetarische balletjes van rode biet met gekarameliseerde worteltjes

Waarom niemand twijfelt over de plaats van groenten in een gezonde voeding

Voldoende groenten (en fruit) eten is belangrijk voor de gezondheid. Daar is iedereen het over eens. Ook in de voedingsdriehoek krijgen groenten een prominente plaats. Je vindt ze helemaal bovenaan in de donkergroene zone. Dat betekent dat ze samen met andere voedingsmiddelen uit de donkergroene zone de basis vormen van een gezond voedingspatroon. Ze leveren een aanzienlijke bijdrage aan onze dagelijkse behoefte aan noodzakelijke voedingsstoffen waaronder voedingsvezels, vitaminen (vooral vitamine C, foliumzuur en provitaminen A) en mineralen zoals kalium. Daarnaast leveren groenten veel voedingsstoffen voor weinig calorieën. En wie kiest voor kleur op zijn bord, geniet bovendien ook van een aangename cocktail aan bioactieve stoffen.

Zo zet je voldoende groenten op het menu

Iedere dag 300 g groenten op het menu zetten is makkelijker dan je denkt. Het maakt niet uit of je 300 gram groenten in één keer eet of liever kiest om de groenten te verspreiden in verschillende porties doorheen de dag. Zolang je maar meer en vaker groenten eet! We helpen je alvast op weg voor 300 gram groenten 7/7:

Handige tips: 

  • Een portie warme groenten van 200 gram komt ongeveer overeen met een half gevuld bord. In het begin kan het handig zijn om je groenteporties af te wegen.
  • Hou er ook rekening mee dat groenten tijdens de bereiding slinken en dat je niet alle delen van de groenten gebruikt. Je voorziet dus best wat meer groenten per persoon. Hoeveel meer groenten je moet tellen, is afhankelijk van de groentesoort. Om een portie van ongeveer 200 g warme groenten over te houden, moet je voor de volgende groentesoorten ongeveer de volgende hoeveelheden gebruiken: 430 g boerenkool / 280 g knolselder / 230 g koolrabi / 330 g paksoi / 240 g pastinaak / 380 g spinazie / 280 g schorseneren / 240 g spruiten / 280 g witloof

Tip: koken met bio- of hoeveproducten?

Voor alles wat lekker is om in deze gerechten te gebruiken vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij graag rechtstreeks bij een boer in jouw buurt? Je vindt hier alle hoeveverkooppunten.

Eet jij genoeg groenten?

Doe de groentetest en kom te weten of jij voldoende groenten eet!

Wat zijn jouw favoriete groenten? Of ken je nog tips om meer groenten te eten? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons!

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en volg ons ook op Pinterest, YouTube of schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.