Hoe scoort schrijver Dimitri Verbelen op de groentetest?

Dimitri Verbelen is schrijver van de roman ‘Vrolijke, vrolijke vrienden’ en de man achter de fijne Facebookpagina ‘Vrolijk Relativerende Liga ter Bestrijding van Azijnpis & Verzuring’. Hij deed onze groentetest en dit is zijn score.

Dimitri Verbelen

Hoe ging de groentetest?

“Heel goed. Ik had een hoge score! Meer dan 300 g groenten per dag. Al moet ik toegeven dat ik toevallig extreem veel groenten gegeten had: aubergine, courgette, witloof, witte kool, broccoli en champignons.”

Was het echt toeval?

“Zo extreem is het normaal niet, maar we letten er wel op om gezond te eten. Alleen, op de dag dat ik de groentetest deed, had ik bij de Italiaanse snackbar om de hoek een gigaschotel met gestoomde groenten besteld: heel lekker, goed gekruid en met heel veel groenten, minstens vijf soorten. Daarmee had ik meteen mijn portie voor de hele dag binnen.” (lacht)

Groenten zijn alleszins geen bijgerechtje voor jou.

“Oh neen, zeker niet, al is dat niet altijd zo geweest. Vroeger, in het ouderlijk huis, aten we groenten gewoon gekookt, zonder veel poeha. Dat begint snel te vervelen. Ook omdat we vaak dezelfde dingen aten. Mijn vrouw maakt groenten heel anders klaar en kookt heel gevarieerd. Er ging een wereld open voor mij. Ondertussen vormen groenten zelfs de hoofdmoot op ons bord, denk ik.”

Aan wat voor bereidingen denk je dan?

“Bloemkool bijvoorbeeld, dat at ik als kind bijna iedere week, gekookt met witte saus. Dat is klassiek, hè. Maar onlangs hebben we thuis een rijst van bloemkool gegeten: dat was lekker!”

Groentefan dankzij de kookkunsten van je vrouw.

“Haha, eigenlijk wel ja. Vroeger at ik plichtsbewust mijn groentjes, maar nu eet ik ze met veel plezier. Er zijn heel veel manieren om groenten lekker klaar te maken.”

Merk je een verschil?

“Toch wel, ik voel me veel beter. Ik ben nogal euhm… stevig. Ik eet graag. Vroeger was ik na de maaltijd compleet verzadigd. Ik moest bij wijze van spreken eerst een kwartiertje gaan liggen om terug bij mijn positieven te komen. Nu de verhoudingen op mijn bord veranderd zijn, heb ik helemaal geen zwaar gevoel meer. Ik heb meer energie en toch geen honger. Nog een voordeel: ik heb de indruk dat ook het vlees beter smaakt.”

Welke groente springt eruit?

Witloof, dat is een wintergroente voor mij, ook al is witloof het hele jaar door te verkrijgen. Misschien romantiseer ik het allemaal te veel, maar kiezen voor seizoengroenten heeft toch meer charme, niet?”

Wat zijn je favoriete gerechten?

“Ieder jaar, de eerste week dat het vriest, móet mijn moeder zuurkool maken. Daar kan ze niet onderuit. Zuurkool is onlosmakelijk verbonden met de eerste koude dagen. Hetzelfde geldt voor erwtensoep, lekker dik, fan-tas-tisch!

Ik moet toegeven dat ik soepverslaafd ben. Wij eten dagelijks soep en daarin verwerken we onwaarschijnlijke hoeveelheden groenten. Mijn zoontje is er ook gek op. Ik verdenk hem er zelfs van meer soep te drinken dan water.”

Doe de groentetest!

Om je fit en gezond te voelen zijn groenten superbelangrijk. Doe de groentetest en ontdek of jij voldoende groenten eet. 

Probeerde jij een van onze recepten? Of heb je nog een recept of tips die je graag met ons wil delen? Laat het dan zeker weten via onze Facebook-pagina, op Twitter of via een leuke foto op Instagram met #lekkervanbijons!

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.