Roerei met tomatensalsa

5 hardnekkige misverstanden over eieren

Maximum 3 eieren per week eten? Die aanbeveling is niet meer helemaal juist en actueel. We mogen gerust vaker een eitje eten. De voedingsdriehoek geeft aan dat er in een gezonde en gevarieerde voeding ruimte is voor zo’n 6 eieren per week.

Zo doen er nog heel wat onjuiste berichten over eieren de ronde. We zetten hier voor jou de 5 meest voorkomende misverstanden op een rij.

Cocotte-eitje

Wat je moet (w)eten: 5 misverstanden over eieren rechtgezet

We verzamelden een aantal misverstanden over het bewaren, de eidooier en de voedingswaarde van eieren en leggen uit waarom de beweringen niet kloppen.

Misverstand 1: “Eieren bewaar je buiten de koelkast”

In de winkel staan eieren niet altijd in de koeling. Als er dus ergens verwarring over ontstaat, is het wel over waar je eieren moet plaatsen om ze lang te bewaren. Onderzoek van de Europese voedselveiligheidsorganisatie EFSA bevestigt: thuis bewaar je eieren het beste in de doos in de koelkast. De groei van bacteriën wordt sterk beperkt bij eieren die gekoeld bewaard worden. De kans op voedselinfecties en bederf vermindert dus aanzienlijk. Meer weten? Lees zeker ook onze tips over hoe je een ei kan testen op versheid

Misverstand 2: “Eieren zijn slecht voor je cholesterol”

Wie te veel cholesterol heeft, krijgt nogal vaak de raad om eieren te schrappen uit de voeding. Dat is onterecht en het zal ook niet volstaan om het cholesterolgehalte en risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Hart- en cholesterolvriendelijk eten houdt in dat je meer gevarieerd en evenwichtig moet eten. Belangrijk hierbij zijn groenten, fruit, volkoren producten, magere of halfvolle melkproducten, vis, peulvruchten, noten en olie. Eens een eitje ter afwisseling van een stukje vis of vlees kan prima in een hartvriendelijke voeding.

Het is vooral het eigeel dat cholesterol aanbrengt, zo’n 200 mg. Algemeen wordt er aanbevolen om niet meer dan 300 mg cholesterol per dag in te nemen. De cholesterol in eieren heeft maar een beperkte invloed op de bloedcholesterol. Verzadigde vetzuren en transvetten, die je vooral vindt in harde plantaardige vetten, vette dierlijke producten, zoetigheden en vetrijke snacks, hebben een groter effect.

Wist je trouwens dat cholesterol voor ongeveer 75% door het lichaam zelf wordt aangemaakt (vooral in de lever)? Zo’n 25% nemen we op via onze voeding.

Tortilla met witloof en geitenkaas

Misverstand 3: “De kleur van het eigeel zegt iets over de kwaliteit en voedingswaarde”

De kleur van het eigeel kan variëren van lichtgeel tot donkeroranje. Dat zegt niets over de kwaliteit of voedingswaarde van het ei, wel over wat de kippen te eten kregen. Bij voer met bvb. tarwe leggen de kippen eerder eieren met een bleekgele dooier. Hoe donkerder de eidooier, hoe meer maïs en groenvoer dat de kip heeft gegeten. De kleur van de dooier hangt af van de hoeveelheid bètacaroteen, een kleurstof en vitamine die van nature aanwezig is in bijvoorbeeld wortels en maïs. De kleur van de dooier heeft ook geen impact op de smaak.

Misverstand 4: “Je eet beter alleen het wit van ei”

Het wit van ei is vrij van cholesterol en vetten. Het eigeel bevat cholesterol maar ook de meeste eiwitten, vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen. Wie dus enkel het wit van een ei eet, mist deze belangrijke voedingsstoffen. Vind hier nog meer informatie over de voedingswaarde van een ei

Misverstand 5: “Het witte draadje in eieren verwijder je best”

Bij het breken van een ei merkte je vast al dat er een wit draadje vastzit aan de eidooier. Dit draadje wordt de chalaza of het hagelsnoer genoemd. Elk ei heeft twee van deze hagelsnoeren. Ze zijn bevestigd aan de beide kanten van de eidooier en aan de eierschil. Ze zorgen ervoor dat de dooier op z’n plek blijft, in het midden van het ei. Je kunt dit gewoon bij de eidooier laten en opeten, verwijderen is niet nodig.

Altijd tijd voor een ei

Eitjes kan je op diverse manieren klaarmaken. Bovendien zijn ze makkelijk te combineren met veel andere ingrediënten. Handig dus om ze altijd in de koelkast te hebben. Laat ons weten wat jouw favoriete eigerecht is en post een leuke foto of video via Facebook, Twitter of Instagram met #lekkervanbijons. We zijn benieuwd naar jouw kookkunsten!

Tip: ga ook eens aan de slag met hoeve- of bioproducten

Voor alles wat lekker is om in onze recepten te gebruiken, vind je in de winkel een even lekkere bioversie. Koop jij je ingrediënten graag recht van bij de boer? Van automaten, hoevewinkels tot boerenmarkten: er is steeds een verkooppunt bij jou in de buurt.

Blijf op de hoogte van de allerlaatste nieuwtjes en zet ook onze Pinterest- of YouTube-account bij je favorieten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Instagram @lekkervanbijons

Nieuwsbrief

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.
  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Blijf op de hoogte

Mis geen enkel nieuw recept

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief en krijg de nieuwste seizoensrecepten, kooktips en wedstrijden in je mailbox.

Door je e-mailadres op te geven en daarna op "schrijf me in" te klikken bevestig je kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de privacyverklaring.