Weetjes over brood

brood

Daar zit brood in

Brood levert energie. Daar zorgen de complexe koolhydraten (zetmeel) voor, in combinatie met essentiële voedingsstoffen zoals voedingsvezels, eiwitten, mineralen en vitaminen. De meeste broodsoorten zijn vetarm. Hoe meer van de volledige graankorrel er in het brood zit, hoe meer voedingsvezels, vitaminen en mineralen het brood bevat.
Volkorenbrood, waarin bijna de volledige tarwekorrel is verwerkt, bevat dus meer essentiële voedingsstoffen dan wit brood, dat wordt bereid met meer geraffineerde bloem.

Goed geslapen? Tijd voor een gezond ontbijt!

Wil je de dag goed starten, dan begin je met een gezond ontbijt. Want 's morgens heeft je lichaam nieuwe energie nodig. Een gezond ontbijt levert ongeveer 1/4 van de energie die je dagelijks nodig hebt, naast essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Dat heb je allemaal nodig om de voormiddag optimaal door te komen. Met een gezond ontbijt blijf je fit en bij de pinken tot de middag, zonder ongezonde tussendoortjes.

Een gezond ontbijt bestaat uit:

  • diverse soorten (bruin) brood of volkorenbroodjes (=koolhydraten)
  • een melkproduct zoals halfvolle melk, yoghurt, magere plattekaas, magere (smeer)kaas,... (=eiwitten en calcium)
  • af en toe een eitje of magere vleeswaren als beleg (=eiwitten)
  • een stuk vers fruit, fruitsap, gedroogd fruit, groenten,... (=vitaminen, mineralen en vezels)
  • een beetje vetstof zoals zachte minarine of margarine (=goede vetten)
  • een drank zoals water, thee, koffie,... 
ontbijttafel

Enkele tips

Gezond eten is elke dag 2 broodmaaltijden + een warme maaltijd + maximum 2 tussendoortjes. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid brood is 5 tot 12 sneetjes, uiteraard afhankelijk van je leeftijd en je fysieke activiteit.

Beleg je boterham niet te dik. Leg 1 sneetje kaas of vleeswaren tussen 2 sneetjes brood. Smeer confituur of pasta in een dun laagje. Hou je van zoet? Eet dan voor elke boterham met zoet beleg ook een boterham met hartig belef.

Samen ontbijten is pure quality time! Zorg voor een gezellige tafel, praat over wat iedereen die dag te doen heeft, en geniet samen van de stilte voor de storm.

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.