5 redenen waarom een weekmenu plannen goed voor je is

5 redenen waarom een weekmenu plannen goed voor je is

September: back to school and back to work! De routine komt weer piepen en de dagelijkse drukte is weer van de partij. Alsof we nog niet genoeg aan ons hoofd hebben, moeten we ook nog eens iedere dag een antwoord formuleren op de vraag “Wat eten we vandaag?” Met een gezond weekmenu in de hand, heb je dagelijks een lekker én gezond antwoord klaar! Dit is een van de 5 redenen waarom een weekmenu plannen een absolute must is.

Een weekplanning maken betekent minder stress

Niet elke dag weer die stress over wat je gaat eten want een weekmenu plan je op één moment. En dat geldt ook voor je boodschappen. Zo spring je niet met honger en stress de winkel binnen en ga je ongezonde verleidingen gemakkelijk uit de weg. Download hier alvast een handig overzicht voor je weekmenu.

Probeer zo slim mogelijk te winkelen, bewaar je voeding correct en besteed aandacht aan een goede voorraadkast:

  • Zorg voor een voorraad aan basisproducten zoals havervlokken, crackers, deegwaren, fruit-, groente- of visconserven, peulvruchten, noten en zaden, olie, melk en kruiden. Kies indien mogelijk steeds voor de volkoren variant.
  • Groenten en fruit kan je gerust enkele dagen in de koelkast bewaren. Ook diepvriesgroenten kunnen een gezonde en voedzame redder in nood zijn!
  • Yoghurt, kaas en eieren bewaren goed in de koelkast. Respecteer de houdbaarheidsdatum en bewaartemperatuur.
  • Vis en vlees zijn beperkt houdbaar in de koelkast. Staat vlees of vis wat later in de week ingepland, dan kan je het vlees zelf invriezen of voor diepgevroren vis kiezen. Dankzij snelle invriesmethoden behoudt ingevroren vis al zijn smaak en textuur.
  • Je hoeft niet iedere dag bij de bakker langs te gaan voor vers brood want je kan brood ook invriezen voor de dagen nadien.

Een gezond weekmenu door betere voedselkeuzes en meer variatie

Wanneer je rustig kan nadenken over wat je gaat eten, maak je gezondere voedselkeuzes en breng je meer variatie in je voeding. We lijsten voor jou nog even de basisprincipes van een gezonde maaltijd op:

Een gezond ontbijt voor een energierijke start

Een gezond ontbijt is onmisbaar voor een goede start van de dag. Zorg ervoor dat je ontbijt steeds bestaat uit een graanproduct zoals brood, havermout of muesli, een zuivelproduct zoals yoghurt, plattekaas of melk en minstens één stuk vers seizoensfruit. Op zoek naar nog meer tips en tricks voor een gezond ontbijt? ‘Goed gemutst de ochtend door’.

De lunch laadt de batterijtjes weer op

Een gezonde lunch geeft je  energie en voorkomt een vervelende middagdip.  Kies voor een volkoren brood of wrap en voor beleg zoals vlees, vis, kaas of een eitje. Voeg steeds een grote portie groenten toe. Ze zijn een bron van vezels, vitaminen en mineralen. Op zoek naar nog meer tips en tricks voor een gezonde lunch? ‘Een deugddoende middagbreak’.

Een licht avondmaal samen met het gezin

De warme maaltijd combineert aardappelen, volkoren pasta of rijst met groenten, een portie vlees, vis, eieren of peulvruchten. Op zoek naar nog meer tips en tricks voor een gezonde warme maaltijd? ‘Warm eten ’s middags of ’s avonds?’.

Maaltijden plannen betekent meer tijd om te ontspannen!

Je spaart niet alleen tijd uit door een weekmenu op te stellen, maar ook door de extra voorbereidingen die je treft. Maak bijvoorbeeld een grote of dubbele portie klaar en vries in of neem als restje mee voor de lunch. Met enkele basisgerechten, tover je in 1-2-3 een voedzame maaltijd op tafel. Deze klassiekers zijn onmisbaar in je diepvries:

  • Een groentesaus of een klassieke tomatensaus met groenten van bij ons zijn dé basis voor veel lekkere gerechten. Super simpel met heel wat mogelijkheden!
  • Met soep kan je alle kanten uit! Gebruik ze als basis voor een maaltijdsoep, als lunch met een sneetje brood of als tussendoortje om de kleine honger te stillen.
  • Ovenschotels zijn top! Laat je gerecht in de ovenschotel afkoelen, verdeel in porties en vries in.

Ook je ontbijt en lunch kan je vooraf klaarmaken! Denk maar aan overnight oats of zelfgemaakte granola. Werk ‘s ochtends af met plattekaas of yoghurt en fruit en je hebt een heerlijk, voedzaam ontbijt. Je kan je lunch voorbereiden door het beleg en de rauwkost al op voorhand in handige doosjes te steken. Smullen maar!

Nog meer tijdswinst? Keep it simple!

Wil je nog meer tijd uitsparen? Ga voor een simpel weekmenu boordevol makkelijke en gezonde recepten. Wij geven je alvast een ‘snel’ duwtje in de rug:

Op naar een mooiere planeet en beter budgetbeheer dankzij jouw weekmenu!

Een boodschappenlijstje en weekmenu samenstellen doe je niet alleen voor jezelf. Het is ook dé manier om onze aarde en je portemonnee te sparen. Jouw nieuw en gezond eetschema zorgt ervoor dat je in de winkel bewustere keuzes maakt en enkel neemt wat je echt nodig hebt. Zo voorkom je voedselverspilling en betaal je niet voor overbodige producten. Zit je toch nog geregeld met voedseloverschotten? Gooi ze niet meteen weg en organiseer een restjesdag!

Probeerde jij een van onze recepten? Of heb je nog tips voor een gevarieerd weekmenu? Laat het dan zeker weten via onze Facebook-pagina, op Twitter of via een leuke foto op Instagram met #lekkervanbijons!

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf wekelijks op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.