boterham met cottage cheese, appel, braambessen en rode bessen

Gezonde tussendoortjes met fruit

Ben je op zoek naar gezonde tussendoortjes met net dat tikkeltje meer? Combineer fruit naar hartenlust met andere ingrediënten en je tovert snel een lekkere én creatieve hap op tafel. De mogelijkheden zijn eindeloos! Wat denk je van een boterham met plattekaas, bosbessen en banaan? Of ga voor een lekker drankje zoals een aardbei-bessenbom.

Een heerlijk stuk fruit is natuurlijk op zich al een kant-en-klaar en gezond tussendoortje. Ga voor vers seizoensfruit: de smaak is dan op z’n best en het zorgt automatisch voor variatie. Fruit waarvan je de schil kan opeten, hoef je niet te schillen. De schil beschermt het vruchtvlees, maar zorgt ook voor de aanbreng van essentiële voedingstoffen zoals voedingsvezels.

Gezonde snacks voor kids

Hoe overtuig je kinderen om te kiezen voor gezonde tussendoortjes in plaats van een koek? Niet zo eenvoudig, maar met wat creativiteit kom je al een heel eind! Maak bijvoorbeeld zelf eens een gezonde ijslolly met verschillende soorten vers fruit: 

Of kies voor yoghurtsnoepjes met blauwe bessen. Prik de blauwe bessen op een satéprikker en haal ze even door wat yoghurt. Na een uurtje in de diepvriezer heb je gezonde tussendoortjes om van te smullen. 

Gezonde snacks hoeven ook helemaal niet ingewikkeld te zijn. Het is vaak de vorm waarin ze gepresenteerd worden die het al leuk maakt. Prik verschillende stukjes fruit op een satéprikker en je krijgt een heuse fruitbrochette. Dit is bovendien een leuke activiteit om samen met je kinderen te doen én het helpt hen om meer fruitsoorten te leren kennen en te appreciëren. Of geef eens een zakje gedroogde appelschijfjes mee naar school: die zitten ’s avonds ongetwijfeld niet meer in de boekentas.

Fruitsalade met een twist

Een fruitsalade maken vraagt wat meer tijd, maar kan elke keer weer rekenen op succes. Om de klassieke versie wat meer pit te geven zijn er heel wat mogelijkheden om te variëren. Voor een extra frisse toets kan je wat verse munt aan je fruitsalade toevoegen. Aardbeien gaan dan weer geweldig samen met balsamicoazijn. Laat je stukjes aardbei er een 15-tal minuutjes in marineren en voeg ze dan toe aan de rest van het fruit. Of ga eens voor geroosterde broodstukjes met fruit en yoghurt.

Tip: Geschild en gesneden fruit bewaar je best afgedekt onderaan in de koelkast. Door er wat citroensap over te sprenkelen voorkom je dat het fruit bruin kleurt.

Gezonde drankjes

Het is belangrijk om de hele dag door genoeg water te drinken, maar soms heb je even genoeg van gewoon water. Pimp je water eens met enkele frambozen en munt. Zo krijg je lekker fruitwater. Wedden dat je glas zo leeg is? Je kan natuurlijk eindeloos variëren met allerlei verschillende soorten fruit.

Heb je een van deze gezonde tussendoortjes al eens uitgeprobeerd? Wij zijn benieuwd wat je ervan vond! Laat het zeker weten via onze Facebook-pagina, op Twitter of via een leuke foto op Instagram met #lekkervanbijons!

Nieuwsbrief

  • De nieuwste foodtrends
  • Seizoensrecepten
  • Handige kooktips
  • Wedstrijden en events

Stuur me de nieuwste recepten

Blijf op de hoogte van nieuwe recepten, tips & tricks en wedstrijden.